Rally-VM beholder hybridmotoren:
– Gode nyheter
Andreas Mikkelsen er godt fornøyd med at FIA gjør en u-sving.
RALLY: I februar kom de første meldingene fra FIAs rallyseksjon om at de ønsket å innføre omfattende endringer i Rally-VM fra og med neste sesong.
Planen var å fjerne den omstridte hybridmotoren fra Rally1-bilene kombinert med en reduksjon av restriktor og aerodynamikk.
Hybriden blir værende
Forslaget har dog møtt sterk kritikk fra teamene og ikke minst flere av førerne. Andreas Mikkelsen som i år kjører et deltidsprogram for Hyundai var av de som mente at dette ikke var en god løsning.
Han var på langt nær alene om å være kritisk til de foreslåtte endringene. Teamene gikk i april sammen og ba om å få beholde det eksisterende regelverket ut 2026-sesongen, og under forrige møte i FIAs motorsportforsamling ble det klart at de får viljen sin.
– Jeg syns det var gode nyheter. Det er ikke noen nye bilfabrikanter på vei inn før 2027 uansett så det å endre på noe og risikere at noen trekker seg nå ville jo bare vært dumt, slår Mikkelsen fast overfor Parc Fermé.
Ser frem til nytt regelverk
At man nå velger å beholde det eksisterende regelverket frem til 2027 stabiliserer situasjonen for de eksisterende teamene, men det er en kjent sak at Rally-VM ikke har så stor interesse som ønsket fra hverken publikum eller bilfabrikker.
Derfor er det knyttet stor spenning til hvordan regelverket vil se ut fra 2027-sesongen, og om det fører til et større startfelt i toppklassen.
– Jeg gleder meg til fremtiden og hva de kommer opp med til et nytt regelverk fra 2027. Det blir kjempespennende, sier Mikkelsen som igjen er i aksjon i Rally-VM i slutten av måneden da det er duket for Rally Polen.