Oliver Solberg svever over ærverdige Colin's Crest i Värmland på vei til totalseier i tidenes første EM-runde i Sverige.

Royal Rally of Scandinavia:

Glitrende tall for EM-runden – nå er planen satt for 2024

Ilddåpen ble en braksuksess for svenske Royal Rally of Scandinavia, og nå gis det full gass mot neste sommer.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: VM-runden forsvant fra Rally Sverige etter 2020. Etter det ble det besluttet å flytte VM-runden til Nord-Sverige for å sikre snøforholdene, men tre år etter at siste internasjonale rallybil hadde gitt lyd fra seg i de värmlandske skoger så var det full fart igjen fra Karlstad i sør og opp til Torsby-traktene.

Rally-EM 2024

12.-14. april: Rally Ungarn

2.-4. mai: Rally Kanariøyene

13.-15. juni: Royal Rally of Scandinavia

5.-7. juli: Rally Estland

26.-28. juli: Rally di Roma Capitale

16.-18. august: Barum Czech Rally Zlín

30. august-1. september: Rally Ceredigion

11.-13. oktober: Rally Silesia

RALLY: VM-runden forsvant fra Rally Sverige etter 2020. Etter det ble det besluttet å flytte VM-runden til Nord-Sverige for å sikre snøforholdene, men tre år etter at siste internasjonale rallybil hadde gitt lyd fra seg i de värmlandske skoger så var det full fart igjen fra Karlstad i sør og opp til Torsby-traktene.

Debutløpet skjedde andre helgen i juli, uka etter VM-runden i rallycross i Höljes, og midt i fellesferien. Dette var den eneste ledige kalenderen arrangøren fikk for 2023, men fra 2024 flyttes den hele tre uker tidligere på sommeren, nærmere bestemt 13.-15. juni. Og det er dette de alltid har ønsket seg.

– Helgen før St. Hans er datoene vi selv ønsket oss, da vi ser fordeler med å ha dette før sommeren. Vi vil ha bedre tilgang på overnatting og det gjør det mulig for flere bedrifter og partnere å ha større event for kunder. I tillegg slipper vi konkurransen fra ferieavvikling og andre arrangement, som gjør det lettere å rekruttere funksjonærer, og selvfølgelig lokke flere tilskuere, sier daglig leder av Royal Rally, Glenn Olsson, til Parc Fermé.

Terminlisten ble satt denne uken og tre av løpene er nye. Rally Estland erstattes av Rally Latvia, der baltikumlandene nå roterer på EM- og VM-status. Rally Silesia er en ny polsk runde, som blir sesongfinalen i oktober, mens Rally Ceredigion er en ny britsk EM-runde med asfaltrunderlag.

Glenn Olsson, daglig leder for Royal Rally of Scandinavia.

VM-nivå

Sommerens EM-runde ble en enorm suksess. Historien rundt debuten toppet seg med at hjemmefører Oliver Solberg stakk av med totalseieren i løpet, og nærmere 20.000 billetter ble solgt for helgen.

Av antall kumulerte TV-seere, som da slår sammen antall enkeltvisninger per etappe, så strekker dette tallet seg til nærmere 3,5 millioner mennesker, men det mest reelle tallet av faktisk TV-seende mennesker ligger i totalt 482.000 unike seere på SVT1s fire timers sendeflate, som utgjør en markedsandel på nærmere 17 prosent i Sverige.

Og løpet høstet også lovord fra flere av førerne.

– Jeg må si det sikkert er noen av de kuleste veiene jeg har kjørt noen gang. Det er helt utrolig, sa vinner Oliver Solberg til Parc Fermé etter målgang ved Colin's Crest.

Flere omtalte løpet i enorme ordelag og mente at både veier og arrangement hadde VM-standard. For eksempel årets europamester Hayden Paddon, som ble nummer to i løpet, 22,5 sekunder bak Solberg.

– Jeg elsket hver eneste mester. Fenomenale etapper, og selv på andre gjennomkjøring ble det ikke sporete. Å kunne satse på hver etappe uten å være redd for steiner og dype spor er hva vi førere elsker. Dette løpet kan lett bli en VM-runde, sier Paddon.

Hyller sin egen stab

Dette er lovord som naturlig nok går rett hjem hos daglig leder Olsson. Da Parc Fermé pratet med ham på Colin's Crest i sommer kom også tårene da han innså hvilket løpet det var i ferd med å bli, også med det bakteppet at dette ble en arena der norske Frank Tore Larsen fikk et delvis internasjonalt gjennombrudd gjennom sterke etapperesultater før løpet endte i totalvrak.

Når Olsson nå ser tilbake på et prosjekt han virkelig ikke angrer på at han var med på å sette igang.

– Tilbakemeldingen vi fikk etter premieren har virkelig vært over all forventningen. At vi allerede første året lykkes med å levere på dette nivået er enkelt og greit takket være den erfaringen og kompetansen som finnes i vår stab som har jobbet med Rally-VM både i Värmland og Umeå. Vi visste at det ville bli en tøff reise å starte opp så sent før årets rally, men åpningen i kalenderen var på plass for 2023, og hadde vi ikke tatt den så ville muligheten kanskje ha forsvunnet, oppsummerer Olsson.

Powered by Labrador CMS