Gleder seg til historisk - men gruer seg til én av etappene i Norge
Etter et år med sykdom og svekket form, møter Petter Solberg den historiske utgaven av Rally Sweden med stor spenning.
(TORSBY): – Det er alltid småting å gjøre bedre. Motoren er bedre i midtregistere. Chassiset er bedre. Den fungerer bra nå, altså!
Petter Solberg trekker lett på smilebåndet når vi ber ham snakke om sin Ford Escort MK2, en bil som nærmest har fått kultstatus når det kommer til historisk rallysammenheng.
Også er det blitt en tradisjon å «ta med kjerringa» på løp denne ene gangen i året, et løp som definitivt ikke kunne vært mer hjemmebane enn det er for dem. Kona Pernilla er jo nettopp fra Torsby, deres verksted ligger midt i smørøyet, og attpåtil går jo flere av etappene i Norge.
Planla å kjøre R5-bilen
Sykdommen som har rammet Petter Solberg det siste året har gått ekstremt utover hans fysiske form. Det å ratte en mer enn 40 år gammel Ford Escort, blant annet uten servostyring, det merkes for Norges mest populære bilsportutøver.
– Det har vært et tøft år. Egentlig tenkte jeg å kjøre R5-bilen, faktisk, men den to jo Oliver. Uansett er det viktig å backe opp både Norge og Sverige, og ikke minst trivelig å ta med kjerringa på Valentines day, og på lørdag så er det bursdagen hennes. Dette er min presang! Jeg holder bensin og dekk, humrer 44-åringen.
Men som følge av noe mer svekket form enn tidligere, så er det spesielt én etappe han gruer seg til.
– Fine veier er ikke noe problem, men Hof-Finnskog-etappen er smal og kommer til å få mye spor. Der tapte jeg også mye i fjor. Den passer ikke inn i spora, og når man ikke har servo så slår det noe så inn i helvete. Jeg klarer vel så vidt å holde i rattet. Men bilen går fælt, da! Den er tøff, smiler rallyverdensmesteren fra 2003.
Gledes over den store interessen
Veksten og interessen for historisk rally gleder en mann som Petter Solberg. Å se det stadig dyrker fram flere biler og flere utøvere. Solberg er nemlig ikke alene med å kjøre den historiske utgaven, der de kjører etappene på fredag og lørdag én gang, mens WRC-feltet kjører to ganger igjennom.
I tillegg til Solberg stiller også Reidar Moland, Anders Lundhaug, Ståle Hovda, Vidar Nordbø og Petter Fausko opp i historisk klasse. Alle navn som er godt kjent i det norske rally miljøet.
– Historisk er blitt veldig stort. For mange kan det handle om å ha drømt om å kjøre rally, men at man ikke hadde like god råd før. Når man er blitt litt eldre, så kan muligheten ha dukket opp. I tillegg er det sosialt og mye glede rundt. Enkelt og greit en fantastisk greie. Det er jo viktig å ta vare på historien, konstaterer Petter.