Hans-Jøran Østreng:
Glad for å være ferdig med sponsorjaget
Uavhengig av et frustrerende NM-comeback er Hans-Jøran Østreng glad for å være ferdig med sponsorjaget som kreves for å sette sammen en internasjonal satsing. Og nå ser han frem mot en etterlengtet rally-debut.
RALLYCROSS: Etter mange år i internasjonal rallycross bar Hans Jøran-Østreng tilbake i Rallycross-NM da sesongen rullet i gang på Lånkebanen. Han er kanskje ikke tilbake for fullt, men litt viktig var det likevel å rekke sesongstarten - selv om han kanskje trodde det på forhånd.
– Det er rart med det. Vi har sagt sånn at rekker vi ikke Lånke så rekker vi ikke Lånke, men det har blitt mange sene kvelder når vi skjønte at det var mulig å rekke det. Når du holder på til klokka er to, tre og halv fire og sånn et par-tre dager i uka er det litt viktig likevel, forteller Østreng til Parc Fermé.
Frustrerende comeback
Da lørdagens omganger på ingen måte gikk som ønsket skulle han kanskje ønske at han ikke hadde rukket det likevel.
– Det var like før jeg pakka sammen og reiste hjem. Det fungerte jo fint på trening, men så kom det regnværet i 1. omgang og det var jo helt sorgen! Nå har jeg ikke fått kjørt bilen på regn før og vi rakk ikke å gjøre så mye mer enn å sette på regndekkene. Så det gikk jo dritt. Jeg lå bare midt i klynga med møkk på ruta og dårlige vinduspussere, og var egentlig bare irritert. I andre omgang var bilen litt bedre, men fortsatt midt i klynga. Også fikk jeg jo en i sida og snurra over kerbsen i første sving og reiv av forstillinga og masse greier under. I tredje omgang toppa det seg med at vindusviskeren stoppa helt, forteller Østreng om en frustrerende lørdag.
– Så det comebacket her som egentlig bare skulle være litt for moro den ble bare dritt egentlig. Jeg hadde ikke akkurat håpet på noen topplasseringer men jeg hadde håpet at jeg kunne fullføre sånn passe, fortsetter Østreng som falt utenfor finaleplass.
Hvor mye kjøring det blir resten av sesongen er usikkert. Planen er å stille til start på Gol, og kanskje også på Flisa, men budsjettet er begrenset. Å være ferdig med et jag etter sponsorkroner er i stor grad grunnen til at han ikke lenger kjører for fullt ute på kontinentet.
– Jeg har ikke brydd meg om å mase om noe penger. Det var egentlig hele greia med å gi seg med det andre greiene. Jeg orker ikke det maset hele vinteren og å tenke på penger hver dag. Jeg har bare sagt til de som har vært med før at jeg kjører det jeg får til et år. Om dere har lyst til å være med så er det hyggelig.
Endelig rally-debut
Noe som derimot er klart er at han for første gang skal kjøre rally.
– Jeg skal kjøre Aurskog-Høland Rally. I alle år har jeg sagt at jeg skal kjøre rally, og i år skal jeg gjøre noe ut av det før jeg gir meg helt!
– Det tror jeg blir veldig spennende. Vi er debutanter både sjåfør og kartleser så det blir gromt. Nesten ni mil med SS, så da er målet å komme i mål, forteller Østreng som skal kjøre Volvo 240.
Og etter årevis med tett duellering på rallycrossbanen skal det bli godt å kjøre for seg selv ute på skogen.
– Jeg har sagt at jeg skal kjøre rally i alle år. Hvertfall når det har vært litt hardt i rallycrosset med mye bulking og tull og tøys.. Hvorfor i all verden gidder jeg dette tullet her? Nå er det opp til to mann og en bil, så det blir moro det.
Spent på VM-endring
NM-runden på Lånkebanen var den første siden 2015, og for første gang på flere år skal det ikke kjøres EM og VM her. At interessen for VM-sirkuset har dalt innenfor Norges landegrenser er ingen hemmelighet, men med endringen før årets sesong som innebærer at det også åpnes for forbrenningsbiler kan kanskje gjøre noe med den saken.
– Det blir spennende å se om det i det hele tatt blir noen el-biler da. Jeg vet ikke helt hvem som skal komme med de el-bilene når de har muligheten til å kjøre noe annet, forteller Østreng som har hengt på og fulgt sirkuset tett som en del av Rallycross-EM.
Han tror også at det gjelder for Ole Christian Veiby og Johan Kristofferson som denne helgen testet ut sine nybygde biler.
– De kommer nok med de bensinbilene ja, og kjører det ut året. De har ikke bygd to nye sånne biler for å ikke bruke de til noe. Det kan jeg aldri tenke meg.
At el-bilen ikke lenger er det eneste alternativet tror Østreng er et steg i riktig retning etter
– Publikumsmessig og det du ser av skriverier så har det ikke vært positivt. Det er jo de som nesten har betalt for å si at dette er fremtiden, de er positiver til det, men kjernen i rallycross liker ikke det.
– Ligger det ikke noe i det at mange sponsorer heller betaler for el?
– Jeg føler det at om du skal finne noen store sponsorer må det være noen som er skikkelig genuin interessert i rallycross, og de vil jo stort sett ha lyden. Det finnes kanskje noen som driver veldig grønt og som kan satse på det, men jeg er ikke veldig tilhenger av det for å si det sånn.