Gjør alt for å sette Andreas i en 17-spec Polo WRC
DMACK krevde penger av Andreas Mikkelsen for å kjøre. Uaktuelt, sier Erik Veiby, som nå har én konkret plan med sin store stjerne.
– Vi fokuserer nå bare å komme igjennom 2017. Det er større muligheter i 2018, sier manager Erik Veiby til Parc Fermé.
Toyota og Citroën skal også følge nøye med på Andreas Mikkelsen dette året, kan Veiby fortelle.
Men det var det å gjennomføre 2017-sesong med stil, da. Alternativene er mange, men EVEN Management er klare på at Andreas må holdes varm i trøya på en så optimal måte som mulig. Tirsdag ble det klart at Mikkelsen ikke rekker Rally Sweden.
I stedet jobbes det nå i kulissene om å sikre bilen som Volkswagen utviklet for 2017-sesongen, og å kjøre de løpene man rekker over med denne. I så fall må det gis dispensasjon fra FIA, og de andre teamene må godkjenne dette.
– Men så langt vi forstår, så er FIA positive til at Andreas får kjørt en 2017-bil denne sesongen. Og Volkswagen kan drifte denne bilen for oss så lenge vi er et kundeteam. Vi er også i dialog med eksterne sponsorer som kan være med å finansiere dette sammen med våre egne midler, selv om vi nok ikke kan legge «gullioner» av summer på dette i år, sier manageren.
LES OGSÅ: Petter Solberg bekrefter fabrikkstøtte fra Volkswagen
Selv om Volkswagen trakk seg ut som fabrikkteam før denne sesongen, så rakk tyskerne å utvikle Poloen til det Veiby mener er en konkurransedyktig nok bil. Og etter hva Parc Fermé erfarer, så er det Poloen som Mikkelsen har uttrykt størst ønske for å kjøre dette året.
Foto: Simen Næss HagenDe var lenge i samtaler med DMACK-teamet til Ford, men da DMACK krevde penger fra Mikkelsen og EVEN, så sa Veiby at det overhodet ikke er aktuelt.
– Sett «overall» så har vi verdens nest beste sjåfør. Det har vært veldig frustrerende at det ikke har vært noe ledig sete for Andreas. Men vi har kommet over den verste skuffelsen nå og ser framover.
Spekulasjonene var virret rundt det å få homologert Poloen for denne sesongen. Det har gått rykter i summer på 15 millioner euro som FIA skal ha. En sum som ikke medfører riktighet, ifølge Veiby.
– Det stemmer nok ikke. På en annen side kan du si at det nok koster 15 millioner euro å drifte et tobils-team. Men i vårt tilfelle er det snakk om å kjøre alene, og at FIA gir oss en dispensasjon til det. Men vi vet at FIA er keene på at Andreas skal kjøre, sier han.
Men Rally Sweden blir det altså ikke. Selv om mulighetene var der.
– Vi diskuterte med Volkswagen senest i går om å kjøre en 16-bil. Men i Sverige går det fort, så vi hadde ikke hatt nubbsjans. Nå skal vi jobbe alt for å få Andreas signert for 2018, sier Veiby.