Gir EM-drømmen en ny sjanse etter et halvt år på sidelinjen
Full EM-dekning med delvis støtte fra Skoda Motorsport. Eyvind Brynildsen angrer ikke på at han begynte å tenke 2020 etter kun tre løp i fjor.
De to siste sesongene har ikke vært Eyvind Brynildsens drømmeperiode i rallykarrieren. Selv om ambisjonene har vært å gå internasjonalt, primært gjennom EM, så har det ikke lyktes for 31-åringen fra Sperrebotn.
I 2018 endte det med en bråstopp i Rally Liepaja, og i fjor trakk han seg til side etter samme løp - hvor han riktig nok fullførte på en niendeplass.
LES OGSÅ: Endte sesongen med massiv krasj – men Eyvind tok det med et smil
Men ambisjonene er større enn dette. Til tross for lite kjøretrening sammenliknet med konkurrentene, så går Brynildsen igjen ut med gullambisjoner.
– Jeg har ingen plan om å bli nummer to, konstaterer Brynildsen.
– Så det blir ingen amputert sesong i år eller?
– Det skal mye til for at det ikke skjer. Dette skal bli et ordentlig bra opplegg. Også blir det mer testing enn før, sier Brynildsen, som starter med testing i England allerede nå i januar.
Søker hjelp fra norsk rallykompis
Avtalen er altså med Toksport, samme team som han kjørte enkelte løp med i fjor, samme team som engasjerte seg i Henning Solbergs WRC 2-kjøring siden 2018, og samme team som tok EM-gullet i fjor gjennom briten Chris Ingram. I tillegg skal Brynildsen få noe støtte fra Skoda Motorsport gjennom de siste oppdateringene på deres Fabia R5 Evo som gikk på slutten av VM-sesongen og med fabrikkfører Jan Kopeckys ingeniør på laget.
I tillegg har Brynildsen hentet kortreist assistanse for sin egen del. Han skal nemlig engasjere Anders Kjær tett i sin EM-satsing.
– Mange rallyførere, inkludert meg selv, må noen ganger innrømme at noen er bedre enn deg. Anders er ekstremt god på å tenke smart, kreativt og annerledes, og da er det innimellom greit å innse at andre folk rundt deg kan bidra til å løfte deg opp også, sier Brynildsen.
– På hvilken måte skal Kjær bidra?
– Han er ekstremt god på å sette opp bil, se løsninger og analysere. Jeg er mer rund i kantene og kan kjøre med ratt som er litt skjevt også videre. Så jeg trenger slike som han rundt meg. Men Anders er jo selv småbarnsfar, brannmann og rallyfører, så det er ikke sikkert han får vært med på alle løpene, sier 31-åringen.
Budsjett på 3,5-5 millioner kroner
Målet er altså å hevde seg i EM og kjempe om gull. Han går høyt ut for å holde sin egen motivasjon oppe. I tillegg motiveres han av å ha klart å få på plass et budsjett og en satsing som skal kunne gi ham en full sesong i EM. Han trakk seg nemlig ut etter Rally Liepaja i fjor for å fokusere på 2020.
Han hadde en fornemmelse om at han kunne få til et mer solid internasjonalt opplegg enn tidligere hvis han spilte kortene sine riktig og smurte seg med mer tålmodighet.
– Jeg har jobber mye med sponsorer, både med å skaffe nye og forhandle med de gamle. I tillegg føler jeg meg ønsket av teamet, og de har lagt ned en god innsats for å få til det beste opplegget. Så denne gang, i motsetning til tidligere, så tror jeg det blir mer opp til meg. Før har jeg vært nødt til å levere hel tiden og ikke hatt råd til å feile i et løp. Nå har jeg litt mer margin, og det å ha en hel pakke for hele året gir meg også større ro.
Prislappen ligger på et sted mellom 3,5 og 5 millioner kroner, uten at Brynildsen spesifiserer dette ytterligere. Men han får også med seg Ilka Minor som kartleser, som tidligere har lest for Henning Solberg.
Han kommer ikke til å prioritere NM, og har heller ikke i budsjettet på nåværende tidspunkt til å kjøre Rally Sweden. Alt skal gå til europamesterskapet og det som er relevant rundt EM.