Går inn nok en uklar VM-sesong - men i mellomtiden har Andreas skaffet seg en firehjulsdreven rallybil

For tredje året på rad har Andreas Bakkerud lite peiling på hvordan VM-sesongen eventuelt blir. Men én ting er sikkert: Han skal få kjørt fra seg i en Subaru i år.

Publisert

I fjor høst ble det kjent at IMG og FIA skiller lag i promotoravtalen vedrørende Rallycross-VM. Enn så lenge har ikke det internasjonale bilsportforbundet kunngjort hvem som blir arvtakeren til å holde hjulene til ett av fem offisielle verdensmesterskapene i gang, selv om kalenderen for lengst er spikret.

Andreas Bakkerud hadde et vellykket Numedalsrally i 2017. Selv om også den norske rallysesongen også bærer preg av stor usikkerhet om dagen, så er det slettes ikke usannsynlig at VM-profilen fra Bergen blir å finne på skogen igjen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

I fjor høst ble det kjent at IMG og FIA skiller lag i promotoravtalen vedrørende Rallycross-VM. Enn så lenge har ikke det internasjonale bilsportforbundet kunngjort hvem som blir arvtakeren til å holde hjulene til ett av fem offisielle verdensmesterskapene i gang, selv om kalenderen for lengst er spikret.

Hjemme i Bergen sitter Andreas Bakkerud, klar for å gå på nok en ny runde med sponsorer for å få finansiert en VM-satsing. Fortsatt står han på bar bakke hva gjelder team og eventuelle teamkompiser, men han holder fast ved at RX Cartel-konseptet er noe han gjerne vil fortsette med.

Fordi teamet også har vært registrert på hans norske AS, så er også han formelt sett også teamets øverste leder, selv om 2020-sesongen ble kjørt under tett samarbeid med franske GCK om drift av deres Renault Megane.

Utelukker kun Hansen

– Joda, det var en ræva sesong, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé, vel vitende om at han som den eneste innenfor topp 10 sammenlagt ikke tok en eneste pallplasser, ei da heller en seier.

For syvendeplass sammenlagt er hans svakeste internasjonale sesong uansett kategori etter han begynte å satse på rallycross på heltid for cirka ti år siden. Ergo er ikke fjoråret mye han vil samle på.

– Men det er viktig å ta med seg de positive tingene. For eksempel, etter åpningshelgen i Höljes, så tok jeg mest poeng av alle som kjørte Renault. Jeg kan på en måte ikke grave ned meg sjøl. Men i år må jeg ta ti steg opp. Teamet jeg blir enig om å kjøre for må også velge å investere i bilen.

– Er det uaktuelt å kjøre med GCK igjen?

– Jeg vil ikke si at jeg utelukker de. Jeg vil heller si at jeg holder alle muligheter åpne. Ja, alle team utenom Hansen er vel egentlig åpne for oss, sier bergenseren.

Han vet altså ikke når, og hvordan, årets sesong skal ordnes. Koronaen herjer fortsatt sterkt, både nasjonalt og internasjonalt, og det setter også sitt preg på selskapene som skal være med og finansiere Bakkerud.

Han får ikke lenger noen proffkontrakt gjennom en fabrikant, noe han fikk smake på mellom 2016 og 2018, fra henholdsvis Ford og Audi. De siste to sesongene har han havnet tilbake på bar bakke igjen, og investeringen i sine bergenske sponsorer har vært gull verdt.

Fristet til nye rallyopplevelser

Dette er rallybilen som Andreas Bakkerud har skaffet seg. En Subaru Impreza WRX STI fra 2006, her kjørt av Tom Heitmann under Sigdalsrally i 2019. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Men koronaen setter altså en stopper for hele sponsormodellen hans.

– Den handler jo om å få solgt reiser og opplevelser og eventer. Det er det mest ille for min del med tanke på koronaen. Jeg lever på mangfoldet i Bergen, så det har vært den store opplevelsen. Det er vanskelig å få til de budsjettene som jeg har vært borti før. Så nå har jeg solgt Escorten og kjøpt meg en rallybil, sier 29-åringen.

– Å? Kun for eventkjøring på Eikås, eller skal du kjøre rally på ordentlig også?

– Jeg elsket rallyopplevelsen jeg hadde med Anders Grøndal, svarer Bakkerud spontant tilbake, og viser til Sigdalsrally og Numedalsrally i 2017 hvor han fikk kjøre en Ford Fiesta R2T.

– Så jeg ønsker å stille i rally igjen hvis jeg får muligheten. Men da stiller jeg for opplevelsen og ikke for noe resultat, selv om man må være forberedt på å få øynene rettet mot seg fordi man er VM-fører og proff og alt sånt, sier han videre.

Men bilen, en Subaru Impreza sist eid av Tom Heitmann, er først og fremst ment for eventer, og investeringen gikk i null med tanke på salget av sin ellers dyrebare MK2-Escort han har hatt i flere år.

– Med rallybilen kan jeg også gjøre litt ut av eventene med mindre grupper og tilpasse det mer for å få det mer koronavennlig, sier han.

Powered by Labrador CMS