«Gammel» rallycrossbil er god som ny for Touringcar-gutta
Årsmodellen på karosseriet betyr ingenting for Lars Øivind Enerberg og Ben-Philip Gundersen.
Foto: Simen Næss Hagen
I fjor ble Ben-Philip Gundersen europamester i et «skall» som i utgangspunktet stammer fra midten på 2000-tallet. Under chassiet på sin sjette generasjons Ford Fiesta er imidlertid det meste «up to date».
– Bilen er kanskje gammel, men vi har oppgradert det meste nå, kan Ben-Philip Gundersen fortelle.
Ting har utviklet seg betraktelig de siste årene. I debutsesongen i 2013, med samme bil som i dag, ble det ett poeng i europamesterskapet med 16. plassen og det ene poenget han fikk i debutløpet på Höljes.
– Alder spiller ingen rolle
Tre år senere tok han sin første enkeltseier, også det på Höljes, hvor han senere samme år altså sikret EM-tittelen. Med samme bil.
– Det trenger ikke være det nyeste. Alderen spiller ingen rolle på bilen, men vi har sørget for at den rent teknisk fremdeles er konkurransedyktig, sier Gundersen.
Vi skriver nå 2017 og befinner oss i VM- og EM-runden på Lånkebanen i Nord-Trøndelag. Gundersen har sikret fjerdeplass etter kvalikomganene, og han er ikke alene om å prestere en tilsynelatende utadert bil.
I toppen finner vi nemlig Lars Øivind Enerberg på suverent. Han er klassens store Lånke-konge, som også kjører en sekser-generasjons Ford Fiesta. Skallet er det samme, men i motsetning til Gundersen har ikke Enerberg gjort noen ytterligere investeringer på bilen - annet enn i generell overhaling.
– Nei, man trenger itte det nyeste. Resten av bilen er optimal. Det er itte noe dritt under panseret her, sier 27-åringen med sin joviale totendialekt.
Lite forandring på ni år
Bilen ble bygd i 2008, som en 1,6-litersbil, og grunnbasen i bilen stammer helt tilbake til dette året.
– Det er samme girkasse, og vi kjører samme motor som den vi ble europamestre med i 2011. Det er overhalt og nytt sånn sett, men det er fremdeles det samme som før. Og da må det værra kjett for de andre å se at vi kjører fra dem, flirer Enerberg, som er tilbake der han var i sine «glansdager».
– Betyr det at det ikke er noe særlig utvikling i TouringCars-klassen?
– Klart, det vil begrense seg etterhvert med en bakhjulstrekker og to-liter. Men det har gått en del videre på demperfronten. Men hva skal en si. Vi gjør det samme som i 2011; kjører fra dem.
Uslåelig i Lånke
For på Lånkebanen er han helt overlegen. Noe han alltid har vært. Og om det ikke skjer noe uforutsett i semifinalen og finalen, så bør den norske EM-runden være «bankers» for Enerberg.
– Jeg har aldri tapt her oppe. Banen passer meg bra. Men jeg har ikke noe fornuftig svar på hvorfor. Men det skal fortsatt kjøres. Kanskje noen ikke liker meg vet du, kjitter til meg, og da er du rævkjørt med en gang, sier totningen.
Bilene har likevel en utløpsdato, uansett hvor nye og gode de måtte være under skallet. Ifølge Enerberg skal bilen hans «klasses ut» av FIA i enten 2019 eller 2020.
– Vi har en nybygd sjuer (Ford Fiesta Mk7) stående, men det er ikke noe vits å begynne på noe nytt når det gamle funker, konstaterer han.