Mads Østberg, her fra EM-runden i Sverige tidligere i år hvor han ble nummer fem.

Fryktet for kartleserens liv

Fra sykesengen i Italia setter Mads Østberg åpenhjertig ord på noen svært skremmende og panikkfulle minutter etter at han krasjet rallybilen rett inn i et tre med kartleserdøra først.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Det var på den niende fartsetappen av den italienske EM-runden Rally Roma at det skulle gå galt for Mads Østberg og hans svenske kartleser Patrik Barth. Og det kunne gått fryktelig galt også.

RALLY: Det var på den niende fartsetappen av den italienske EM-runden Rally Roma at det skulle gå galt for Mads Østberg og hans svenske kartleser Patrik Barth. Og det kunne gått fryktelig galt også.

Nordmannen skled av veien i en venstresving og traff et tre sidelengs med døra til kartleseren først midt på trestammen. Slike ulykker er enhver rallyførers mareritt da slike uhell kan knyttes til fatale utfall ettersom dette er den minste krasj-sonen på karosseriet til en rallybil.

– Å krasje sidelengs med rallybil er ikke bra. Jeg har dessverre sette det før, og at det ikke har gått bra. Så jeg må si at de tankene raste gjennom meg i de minuttene. Det er det verste jeg har vært med på, skriver en åpenhjertig Mads Østberg til Parc Fermé fra sykehuset.

Se video av den grufulle krasjen her!

– Sterk opplevelse

Scenene han spilte hovedrollen i på SS9 var av en grusom karakter, og Østberg legger altså ikke skjul på at han fryktet det aller verste for sin kartleser. For de fysiske konsekvensene av krasjen ble også av en i overkant grafisk art enn hva han er vant til.

– Han slo seg ganske kraftig. Han var bevisstløs i noen minutter til å begynne med, og blødde fra ansiktet. Det var en veldig sterk opplevelse, sier Mads.

De kom unna ulykken uten alvorlige skader, men sykehusinnleggelse var likevel ikke til å komme utenom. De holder humøret relativt greit oppe, selv om de er litt mer enn bare mørbanket.

– Jeg har bare noen småskader, men ingenting alvorlig. Patrik har jeg ikke helt status på enda, men vi ligger sammen på rom her på sykehuset. Han er ved godt mot, fortsetter 36-åringen.

Patrik Barth.

Retter takk til sikkerheten

En time senere gir han følgende oppdatering, også på vegne av kartleser Patrik som sier litt mer om skadeomfanget.

– Vi ligger her, da. Patrik har brukket kjeven og hoften. Jeg har brukket et ribbein. Begge to er litt «dizzy», skriver han.

På sosiale medier trekker han også fram sikkerhetsinnretningene og rutinene tilknyttet slike hendelser:

– Tusen takk til Citroën Racing som har bygget en så sterk bil, til Stilo for hjelmene våre og også til det medisinske apparatet til FIA for sikkerheten som de bidrar med.

Mads Østberg har egentlig en solid historikk hva gjelder avkjøringer i rallyløp, eller mangelen på dem. Vi må tilbake til VM-runden Rally Tyskland i 2018 sist han måtte bryte et internasjonalt rallyløp som følge av krasj. Men det er ikke første gang han opplever skremmende scener tilknyttet rallyløp

I 2015 frontkolliderte han med en traktor under gjennomkjøringen til Rally Australia, og ble sendt til sykehus med lettere skader - ikke helt ulikt samme situasjon som skjedde med Sebastien Ogier i forbindelse med Rally Polen tidligere i sommer.

Powered by Labrador CMS