Frykter ikke ny kvalik-fadese – men Dennis innrømmer at han ikke er optimalt forberedt
Ingeniørenes mattekunnskaper er viktigere enn antall runder på simulator for å sette et grunnoppsett på en ny og ukjent bane, ifølge den norske Formel 2-profilen.
FORMEL 2: Dennis Hauger fikk en mindre optimal oppladning enn hva han hadde ønsket seg til løpshelgen i Australia denne uken. Magesmerter med påfølgende sykehusbesøk for utredning av en eventuell blindtarmsbetennelse stoppet ham fra verdifull tid i simulatoren sammen med teamet før det bar «down under» og ni timer fram i tid.
Dog er Dennis frisk og rask. Han slapp unna med betennelse og operasjon som potensielt kunne spolert hele løpshelgen i Melbourne, men reiser i stedet oppegående, men litt dårligere forberedt. Ikke at det er noe han bruker altfor mye energi på, men han kjenner han skulle hatt rundene inne ettersom dette er en bane verken han eller konkurrentene har kjørt på tidligere.
For det er begrensa hva man får ut av gammel erfaring fra Formel 1-spillene når dette skal omsettes i blodig alvor i Formel 2.
– Det er jo ikke sånn at jeg ikke kan banen, men det blir noe annet når man skal jage detaljer. Så det blir noe annet, spesielt med Formel 2 hvor det også er en annen giring. Så det blir noe annet å kjøre Formel 2-bilen her, sier Dennis Hauger til Parc Fermé.
Matematikk bak grunnoppsettet
Derfor kunne en mer realitetsorientert simulator gitt verdifull oppvarming, og Hauger har rykte på seg for å utnytte en simulator godt. Uansett er det alltid ekstra spennende med nye baner, og Hauger viste i fjor at han taklet dette godt, med gatebanene i Monaco og Baku hvor han leverte én seier i hver av løpshelgene - på baner han ikke hadde kjørt på før.
– Dette er også en helt ny bane for teamene i tillegg til førerne, så det blir mye å jobbe med i forhold til spor og hvordan man utnytter de kombinerte svingene, hvor man må ha balansegangen og få med fargen ut. Og ikke minst hvordan man angriper svingene, så får vi se hvordan vi klarer å fintune «setupet», sier Aurskog-gutten.
– Har mangel på simulatortrening også gitt dere mangel på et godt grunnoppsett?
– Nei, ikke nødvendigvis. Det er ingeniørene som regner ut litt i forhold til andre baner, kombinert med grep og «asfalt-roughnessen», de regner ut hvor hastighet det er gjennom en runde i de ulike svingene og så videre. Så der handler det mer om kalkulering av hastighet i svinger og hvor farten er høyest, sier han.
Løpsfarten hittil i år har vært upåklagelig, med pallplassen i sprintløpet i Bahrain som høydepunktet hittil. Kvalifiseringen i Jeddah ødela mulighetene for topplasseringer da han viste et svært overbevisende tempo i løpene forøvrig. Dennis fant raskt ut av svakhetene fra kvalifiseringen og har lagt det nå bak seg.
– Jeg var rask på medium, men slet på supersoft-dekkene. Banen forandret seg såpass også så jeg klarte ikke helt å få til dekkene. Det er også en spesiell bane med mye kombinerte svinger, så balansen ble litt spesiell. Men jeg er helt sikker på at vi ikke kommer til å få det slik igjen i år, så det handler også om å glemme det, sier Hauger.
Sikter høyt
Likevel er en ting klinkende klart; skal han forsegle topplasseringene, så må hele løpshelgen stemme. Det mest kritiske er å komme seg innenfor topp ti på kvalifiseringen, på grunn av den snudde startrekkefølgen i sprintløpet lørdag, men Hauger har også høyere ambisjoner enn som så.
– Det handler om å få satt sammen helgene. «Overall» er «feelingen» bra, og på «racepace» så føler jeg at det har vært sterk kjøring begge helger. Vi har fått reddet inn poeng på grunn av god fart, og alle i toppen har hatt både en god og en dårlig helg, så det er ganske jevnt fortsatt.
– Hva er målsetningen når du kjører i Australia for første gang?
– I hovedsak en god kvalifisering, og topp tre er det jeg vil «aime» for. Da vet jeg at jeg er der, og i løp vet jeg at jeg har god fart, konstaterer han.