Frykter at rallycrossen dør ut – TCR-bilen kan bli redningen for karrieren til det 17-årige stortalentet
Han innrømmer at det ser mørkt ut for framtiden til favorittgrenen sin. Men om rallycrossen går ad undas, så vil Marius Solberg Hansen i det minste berge sitt eget skinn.
RALLYCROSS/RACING: 2021 har vært året hvor den 17-årige unggutten fra Holmestrand virkelig har gjort seg kjent i norsk bilsport, om ikke også i enkelte deler av det internasjonale miljøet. I stedet for å putte hele budsjettet inn én bil i ett prestisjefylt mesterskap, så har Solberg Hansen og hans apparat valgt å spre midlene til flere biler og grener på nasjonalt nivå.
Fasiten har endt med to NM-gull og ett NM-sølv, i henholdsvis rallycross, racing og bakkeløp, og ikke minst milevis med kjøreerfaring. Få - om noen andre nordmenn - har kjørt mer bil med full gass enn Holmestrand-gutten denne sesongen.
Brenner for rallycrossen
Og det levner liten tvil om at det er rallycrossen han vil satse på da han har gått gradene med crosskart og lavere klasser før han nå har fått sitt gjennombrudd i Supernasjonal klasse 1. Hjemme i garasjen har han en høyst potent Skoda Fabia stående, en klar vinnerbil med rett sjåfør i RX3-klassen i Rallycross-EM.
– Jeg har et håp om og være i toppen i RX3-klassen hele neste sesong, men det kommer til og bli beinhardt! Også får vi ser hva vi gjør etter det, sier Solberg Hansen til Parc Fermé om neste års hovedsatsing.
Men det er altså en «men» her. For uansett hvor mye 17-åringen brenner for rallycrossen, så er han også redd det brenner et blått lys for sporten internasjonalt. Derfor innrømmer han at oddsen er heller små for at han kan leve av bilsporten ved å ta denne karriereveien.
Derfor har årets multisatsing åpnet nye dører til andre grener, spesielt fordi han også har hevdet seg godt utenfor rallycrossdepotet.
– Jeg tror dessverre at rallycrossen vil kunne dø etterhvert, men det må vi nesten ta som det kommer. Det kan jo plutselig hende at det åpner seg noen muligheter i rallycrossen, men akkurat nå er det en veldig liten sannsynlighet for at det vil skje, sier han.
TCR-bil fra Sverige
Satsingen i EM i 2022 blir derfor kanskje hans eneste mulighet til å vise seg fram internasjonalt i grenen han helst foretrekker, før han eventuelt ser seg om etter andre lekeplasser.
Og det gir han et tydelig signal på nå. For baneracingen har gitt såpass mersmak at de fant en god løsning for å skaffe seg en Volkswagen Golf GTI TCR fra Lestrup Racing Team i Sverige. Denne er klasset inn i GT3-klassen i Racing-NM, altså hakket over GT4 hvor han ble norgesmester i år, samtidig som dette er en internasjonalt homologert bil som kan brukes i flerfoldige serier og mesterskap utenfor Norges grenser.
Flere bilfabrikanter og store team satser tungt på flere områder i denne klassen, og derfor skal 2022 bli året hvor Solberg Hansen vil vise seg fram i TCR parallelt med satsingen i Rallycross-EM.
– Vi vil jo få kjørt så mye bil som mulig, og asfaltracing er en bra og gunstig måte og få kjørt mest mulig bil på. Derfor valgte vi og kjøpe en TCR-bil, fordi det er meget grom bil for pengene, sier han.
Og det han kan virkelig skrive under på etter sin første test, dog under regnvåte forhold på Rudskogen nå nylig.
– Det var noe helt spesielt og nytt for meg. Men jeg synes det var ekstremt gromt og gøy. Vi kjørte jo på regn, så det spant litt, kan du si, flirer unggutten.
Han utelukker heller ikke å vise seg fram i STCC hvis tid og budsjett strekker til. STCC-navnet klinger godt i ørene i nordisk bilsportsammenheng, og det skandinaviske standardbilmesterskapet har de siste årene gått over til nettopp TCR-biler.
Toppnivået regnes fortsatt for å være relativt konkurransedyktig, selv om STCC hadde sin største storhetstid på slutten av 90-tallet og gjennom 2000-tallet.
– I hovedsak så er det full EM-sesong i RX3 med Skoda som gjelder, men vi har jo et håp om og få til budsjettet til å kjøre GT3 i Norge i tillegg til noen STCC-løp i Sverige. Men som sagt, så må vi ha pengene til dette, konstaterer han.
Da gjelder det å være attraktiv, noe enden på 2021-sesongen virkelig kan ha bidratt til. Foruten NM-medaljene og den inspirasjonskilden som Solberg Hansen har vært overfor andre yngre utøvere, så ble han under Norges Bilsportforbunds premiegalla i slutten av oktober kronet med det lukrative Petter Solberg-stipendet på hele 150.000 kroner.
Pengene i seg selv, i tillegg til statusen ved å motta et slikt stipend, har også blitt lagt merke til utenfor landets grenser.
– Det har jo selvfølgelig vært veldig bra PR for meg, og folk synes virkelig at dette var stas. Også er det veldig positivt for framtidige sponsorer, slår Marius fast.