Verstappen i harnisk mot FIA-dommerne etter straffen i USA


DEL

Ny seier til Lewis Hamilton, men det var glemt like raskt igjen etter målgang.

OK, Lewis Hamilton tok sin niende seier for året og har nå 66 poengs forsprang til Sebastian Vettel, som endte på andreplass i USA.

Med 75 poeng å kjempe om skal det nå enda mer til for at det ikke blir britisk gull i Formel 1 denne sesongen.

Men det var kampen om tredjeplassen som ble det store samtaleemnet fra de siste fem rundene og i flere timer etter løpet. For det at Max Verstappen sanker pallplasser på pallplasser ikke lenger så oppsiktsvekkende, men nå er det mer måten han kjører inn til en pallplass på som nå sperrer opp øynene.

Mange husker den enorme snuoperasjonen i det glissvåte Brasils Grand Prix i fjor da han kjørte seg opp til 3. plass. Settingen var ikke helt ulik i USA denne helgen, da han før løpet hadde en 10-plassers gridstraff og måtte starte helt nede på 16. plass. Og med en halv runde gjenstående etter snart 56 runder hadde 20-åringen kjørt seg helt opp i hekken på Kimi Räikkönen, som tidligere etter et åpenbart stallordre hadde sluppet Sebastian Vettel forbi på andreplassen foran seg, og plutselig var finnen i kamp om tredjeplassen i stedet.

Så, fire svinger før mål kastet Verstappen seg på innersvingen på Räikkönen og sikrer tilsynelatende tredjeplassen, til stor jubel på både teamradio og fra fans i etterkant, etter å ha kjørt seg opp 13 plasser på disse 56 rundene.

- ANNONSE -

LES OGSÅ: Verstappens store revansje i ren Hamilton-stil

– De dreper sporten

Så kommer meldingen om at Verstappen hadde fått en femsekunders tidsstraff for å ha overgått banemarkeringen, og på vei til podieseremonien måtte 20-åringen pent rusle ut med et halvironisk smil om munnen uten tegn til å gjøre et større nummer ut av dette der og da.

Reprisen viste i etterkant at Verstappen hadde alle fire hjulene utenfor den vite stripa på innersvingen gjennom sving 17. Likevel er reaksjonene sterke i etterkant av løpet som følge av straffen, og når pressen ville ha sitt så nølte ikke nederlenderen med å si hva han mente.

– Vi hadde et fantastisk løp, men de dreper sporten med slike dumme avgjørelser. Det er en idiot-dommer der oppe som alltid tar slike avgjørelser mot meg. Mot slutten av løpet så kjører alle bredt over alt, og da er det ingen banegrenser. I sving 9 kan du kjøre bredt, i sving 19 han du kjøre ut av banen uten at noen sier noe, sier en svært oppgitt Verstappen, og hevder at Valtteri Bottas også tjente på å kjøre utenfor banen i duell med ham tidligere i løpet.

Han er dermed tydelig at han ikke bestrider selve regelverket, men måten det blir håndhevet på da han mener grensen for banemarkeringen ble tøyd av mange førere gjennom hele helgen.

LES OGSÅ: Sjekk ut våre syv gylne Formel 1-kuriosaer siden 2010

– Sett opp en mur!

20-åringen får dog støtte fra konkurrentenes hold. Mercedes-sjef Niki Lauda går så langt i å mene at dette var den verste avgjørelsen som er blitt tatt noen sinne.

– Dette var det ingenting å si på. En helt vanlig forbikjøring, sier Niki Lauda, og mener at banemarkeringene kun er der av kosmetiske grunner så lenge det er fysisk mulig å kjøre forbi.

Niki Lauda. (Foto: Wolfgang Wilhelm)

– Charlie (Whiting, løpsleder, journ.anm.) begrunner alltid med hvite linjer som du ikke kan kjøre over. Hvorfor er det forbudt hvis det er mulig? Sett opp en mur der i så fall. Så lenge det er en vanlig bane, så kan du bruke det. En hvit linje er ingen grense, hevder Mercedes-sjefen og Formel 1-legenden.

PF-BLOGGEN: Bare to elementer trengs for å bli Formel 1-hekta: Senna og Monaco

- ANNONSE -

F1-profil forsvarer avgjørelsen

Kimi Räikkönen hadde ikke fått med seg tingenes tilstand da han ble kalt opp til pallen like etter løpet, og han hadde ingen åpenbare sterke meninger mot Verstappens manøver på ham få svinger før slutt.

– Jeg har ingen anelse om hva som skjedde med Verstappen og hvorfor han fikk en straff. Jeg vet ikke hva som som skjedde anent enn at han kjørte forbi meg på slutten. Først og fremst var jeg skuffet fordi jeg ble nummer fire, men så var det noe trøbbel med Max. Jeg ble sendt opp på pallen, men jeg har ikke sett hva som skjedde og jeg vet ikke hvor han kjørte, sa finnen etter løpet.

Sky Sports F1-ekspert og Williams-testfører Paul di Resta vil dog forsvare avgjørelsen som juryen tok.

– Kimi gjør akkurat det han må gjøre slik at Max ikke skal kunne ta ham på innersvingen. Han er i idealsporet. Det var et flott løp av Max, men jeg mener det var en riktig avgjørelse, sier di Resta, som selv har kjørt ett løp i år da han steppet inn for en syk Felipe Massa under Ungarns Grand Prix.

Legg inn en kommentar