Sjekk ut våre syv gylne Formel 1-kuriosaer siden 2010


DEL
Lewis Hamilton og Daniel Ricciardo i forbindelse med Malaysias Grand Prix. (Foto: Steve Etherington/Mercedes AMG F1)

Hvordan har sporten utviklet seg det siste tiåret? Vi har forsøkt å knuse noen spennende tall.

Vi glemmer ikke kjøringen eller rekordene, enten det var snakk om Juan Manuel Fangio, Ayrton Senna eller Michael Schumacher, legender i Formel 1 over flere epoker. Vi har dog lyst til å gjøre et dykk ned i historien fra nyere tid. I 2010 innførte Formel 1 et nytt poengsystem i førermesterskapet. La oss se litt på hva det siste tiåret – de åtte seneste sesongene – har gitt oss av statistikk. Fra 2010 til 2017.

1) Maraton-tabellen siden 2010

Flere av de mest suksessrike førerne dette tiåret var også aktive i sesongene før 2010. Men om man slår sammen alle endelige sammenlagtlister i førermesterskapet de seneste åtte årene (inkludert inneværende sesong og det seneste løpet – Japans Grand Prix) får man en tabell som viser hvem som har dominert sporten denne perioden.

25-18-15-12-10-8-6-4-2-1

Det er poengene og rekkefølgen gitt til de ti første førerne i et Grand Prix-løp siden 2010. Det er blitt kjørt 152 løp på den tiden. Den maksimalt oppnåelige poengsummen er 3800.

#

Fører

Poengsum

1 Lewis Hamilton 2297
2 Sebastian Vettel 1582
3 Nico Rosberg 1519
4 Fernando Alonso 1265
5 Kimi Räikkönen 929
6 Jenson Button 908
7 Mark Webber 878
8 Felipe Massa 838
9 Daniel Ricciardo 808
10 Valtteri Bottas 645

Fet skrift = fortsatt aktiv

- ANNONSE -

2) Grand Prix-seire siden 2010

 #

Fører

Løpsseire

1 Lewis Hamilton  50
2 Sebastian Vettel  41
3 Nico Rosberg 23
4 Fernando Alonso 11
5 Jenson Button 8
6 Mark Webber 7
7 Daniel Ricciardo 5
8 Valtteri Bottas 2
9 Kimi Räikkönen 2
10 Max Verstappen 2

Fet skrift = fortsatt aktiv

Dette er de eneste førerne med en Grand Prix-seier siden starten av 2010-sesongen. Så kan det i tillegg nevnes at en fører som Lewis Hamilton står med 61 seire totalt i sin karriere, Sebastian Vettel 46, og Fernando Alonso 32.

3) Seiere i prosent

Fra det nye poengsystemet ble innført i forkant av 2010-sesongen har Lewis Hamilton og Sebastian Vettel kombinert stått for seieren i 91 av 152 løp som har blitt kjørt. Det inkluderer årets Japans Grand Prix. Dette tilsvarer en samlet seiersprosent på 59,8. De pensjonerte førerne Nico Rosberg, Jenson Button og Mark Webber har stått for 25 prosent. Alonso, Räikkönen, Bottas, Ricciardo og Verstappen står for de resterende 15,2 prosentene.

Under årets sesong er faktisk det kombinerte seierstallet til Hamilton og Vettel, så høyt som 75 prosent. 12 av 16 løp i 2017 er vunnet av enten briten eller tyskeren.

4) Geografisk suksess – Europa eller utenfor

Lewis Hamilton har 50 løpsseire siden det nye poengsystemet ble innført i 2010.  68 prosent av disse – 34 løp – har blitt vunnet i Europa. 32 prosent av seierne har kommet på andre kontinenter.

For Sebastian Vettel har 28 av hans 41 seire siden 2010 kommet utenfor det europeiske kontinentet. Altså 68,3 prosent. 13 har kommet i Europa (31,7 prosent).

Nico Rosberg og Fernando Alonso sine samlinger av løpsseire er ganske jevnt fordelt prosentvis mellom de vunnet i Europa og de utenfor Europa. Om lag 55/45 er fasit for begge to.

En fører som Jenson Button vant seks av sine åtte løp i dette tiåret utenfor Europa – altså 75 prosent. Mark Webber derimot, vant seks av sine syv på det europeiske kontinentet (85 prosent).

Daniel Ricciardo har tre seire i Europa og to utenfor (60/40), mens Valtteri Bottas har to seire –  begge fra i år – og hundre prosents uttelling i Europa.

Kimi Räikkönen har tatt sine to seire siden 2010 utenfor Europa, mens Max Verstappen har en seier i Europa og en utenfor (50/50).

- ANNONSE -

(Foto: Red Bull Content Pool)

5) Kongen av hvert kontinent

Hvem er det dermed som kan krones til Formel 1-kongen av hvert enkelt kontinent?  La oss ta en nærmere titt. Vi tar utgangspunkt i dette tiåret, altså fra og med 2010-sesongen.

Lewis Hamilton kan kalles kongen av Europa i Formel 1 siden 2010. Han står med vanvittige 23 løpsseire her, som gir ett snitt på cirka tre løpsseire per sesong.  Sebastian Vettel har tretten, mens Rosberg har tolv.

Sebastian Vettel bærer på sin side Formel 1-kronen i Asia.
Solide 22 løpsseire på åtte sesonger er fasit. Dermed vinner han omtrent like mange løp i Asia per sesong, som det Hamilton gjør i Europa. På det asiatiske kontinentet er Hamilton syv seire bak han.

Hamilton er den ubestridte eneren i Nord-og Mellom-Amerika.
På løpene i Canada, USA og Mexico siden 2010 har briten 10 seire. Ingen andre er i nærheten av å true han. Vettel er nærmest, med to seire.

«Down under» er Formel 1-kronen delt mellom tre førere.

Oseanias eneste løp – Australias Grand Prix – har blitt vunnet to ganger hver av Sebastian Vettel, Nico Rosberg og Jenson Button. I Sør-Amerika er Nico Rosberg eneren, med to seire i kontinentets eneste Formel 1-løp – Brasils Grand Prix.

«Globen» er en tittel som undertegnede gir til de med minst en løpsseier på alle fem kontinenter på dagens Formel 1-kalender. Siden 2010 har fire førere klart det: Hamilton, Vettel, Rosberg og Button.

Skulle Lewis Hamilton klare å vinne Brasils Grand Prix i november, kan han med seier i neste års sesongåpner i Australia bli den første dette tiåret til å klare «Globen» to ganger.

6) Tiårets rekorder

Flest løpsseire på en sesong: 13 (Sebastian Vettel i 2013 – av totalt 19 løp)

Flest løpsseire i løpet av en sesong per. kontinent:

Europa: Seks (Sebastian Vettel i 2011)

Asia: Syv (Sebastian Vettel i 2013)

Nord- og Mellom-Amerika: Tre (Lewis Hamilton i 2016 – av tre mulige: Canada, USA og Mexico)

I Oseania og Sør-Amerika er det kun ett land hver som har arrangert løp siden 2010, henholdsvis Australias Grand Prix og Brasils Grand Prix.

7) «Hamilton-trippelen»

Det må nesten være lov å døpe dette fenomenet, og gi det navn etter føreren som klarte å utrette sensasjonen under Japans Grand Prix i år. For da Lewis Hamilton passerte mål etter løpet på Suzuka-banen som vinner ble tre tilsynelatende tilfeldige hendelser plutselig relater-bare. Et sammentreff som ingen fører sannsynligvis vil oppleve igjen:

  • Han klokket inn på vinnertiden en time, 27 minutter og 31 sekunder i løpet.
  • Hans vinnertid på kvalifiseringen dagen før var ett minutt, 27 sekunder og 31 hundredeler.
  • Legger man disse tre tallene sammen 1 + 27 + 31 får man 59 – poengavstanden mellom lederen i førermesterskapet – Hamilton – og Sebastian Vettel på andreplass etter løpet.

Også verdt å nevne:

Siden 2010-sesongen har det vist seg at stillingen etter løp nummer 11 har noe ved seg.

I alle par-tall år fra og med 2010 har den føreren som ledet mesterskapet etter 11 løp ikke blitt verdensmester, mens det i oddetall-år har vist seg at han som ledet etter elleve løp også ble verdensmester.

Dog er det sannsynlig at denne statistikken brytes i år. Sebastian Vettel ledet VM etter Ungarns Grand Prix i årets sesong, men Hamilton har per dags dato et solid forsprang i sammendraget. Men det blir spennende å se om 2017 er unntaket som bekrefter regelen.

- ANNONSE -

Legg inn en kommentar