Sjekk den «ordinære» Finn-annonsen til Østbergs WRC-bil

DEL
(Faksimilie: Finn.no)

Tre-dørs kombi, handsfree, sportsseter, kjørecomputer og nøkkelløs start for å nevne noe. Er du villig til å punge ut 5,5 millioner kroner?

Mads Østberg selger rallybilen sin. Ikke for å legge opp, men fordi han er klar på at han ikke skal kjøre rally i 2018 på samme måte som i år ved å drifte alt så å si på egenhånd. Derfor er det ikke noe poeng å brenne inne med en toppmoderne WRC-bil.

Og med det er dette den første 2017-bilen som selges på det åpne markedet. Prislappen på 5.551.500 kroner gir dermed en første indikasjon på hva disse bilene egentlig er verdt, i alle fall på bruktmarkedet.

Sjekk Finn-annonsen her!

Kommenterer ikke nypris

– Jeg har jo kjøpt bilen så jeg vet hva den egentlig koster. Og det er vel rundt der det ligger. Man forholder seg til et marked, men ingen av disse bilene er tilgjengelig på markedet. Dette er den første moderne WRC-bilen som selges på det åpne markedet, og da setter man også standarden litt, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

– Hva er nyprisen på disse bilene?

- ANNONSE -

– Det kan jeg faktisk ikke si. Det er sånt man ikke kommenterer. Når slike blir solgt, så kan det være forskjellige priser til forskjellige eiere, sier Østberg, som understreker at 5,5 millioner er lavere enn nypris, men ikke milevis langt unna opprinnelig pris.

Han har lagt ut bilen for salg på flere plattformer, men på den helnorske Finn.no-plattformen bærer annonsen en sjarm som likner salget av en helt ordinær bil. Bilen leveres med både sommerdekk og vinterdekk, har Heads Up-display, multifunksjonsratt, nøkkelløs start og sportsseter for å nevne noe av utstyrspakka på bilen.

Og som det så fint står under prislappen: «Selger garanterer at bilen har blitt vedlikeholdt i tråd med fabrikkens anbefalinger med tanke på serviceintervall og behov for service.»

(Foto: Adapta Motorsport)

800 liter bagasjerom

Bilen er altså manuell med firehjulsdrift, og størrelse på lasterommet er estimert til 800 liter. Motoren har 1,6-liters motorvolum og yter hele 400 hestekrefter, hvis det var en ukjent sak.

– Hva skal jeg si, det er jo vanskelig å gjøre det ekstraordinært også. Du velger jo bare kolonner hele veien for å få forklart hvordan bilen egentlig er.

– Romslig bil til å være en Fiesta, ikke sant?

– Joda, det er jo ikke bakseter så 800 liter bagasjerom er bare sånn grovt regnet på, ler Østberg.

I tillegg til de drøye 5,5 millioner kronene så er det også viktig å understreke at du må ha 1500 kroner til rådighet for omregistreringsavgiften. Årsavgiften er heller ikke inkludert.

– Hvorfor har du lagt ut bilen på Finn.no i tillegg til andre steder?

– Det er for å spre det mest mulig, og du vet jo aldri. Det er mye gærninger rundt omkring, og hvis det sitter folk med penger som vil ha noe helt sykt, så er det jo slik det er, selv i rallymarkedet. Jeg vil dog ikke tro at det er noen som skal satse i VM når de kjøper denne bilen, eller om det kanskje er noen «gentlemen drivers» som vil ha den. Det er mulig at den kan gå i flere nasjonale mesterskap rundt omkring, sier Østberg.

- ANNONSE -

(Foto: Red Bull Content Pool)

Vekker oppsikt

Og interessen er stor, kan han meddele. Men enn så lenge er det lite seriøse henvendelser.

– Det har vært ganske mye kjør, og jeg har fått mye mailer fra Finn. Men det er stort sett folk som tuller, så jeg finner dem ikke helt seriøse, sier Østberg.

Hva betyr så at bilen legges ut for salg? Det er ikke mer dramatikk i det enn det som er nevnt over, at Østberg vil ha et annet opplegg for neste år enn å drifte bilen selv.

– Det er rein og skjært det som er grunnen. Jeg har ikke intensjoner om å fortsette på samme måte, og det har vært planen lenge nå. Jeg er den eneste som har brukt samme bilen i hele år, men på dette nivået så bytter man biler oftere enn én gang i året. Så jeg jobber ikke med noe annet alternativ enn Rally-VM, og jeg har absolutt guts og ønske og motivasjon til å satse, understreker 30-åringen, og legger til:

– Det beveger sakte, men sikkert seg nærmere en avklaring for neste år.

Rallycrossryktene har også tatt et steg videre i form av at Prodrive, som bygger Renault til VM neste år, er én av dem meldt sin interesse for Østberg, men han har ikke gjort noen konkret avtale. Østberg understreker at rallycross er ikke veien han vil satse, kun for å prøve for moroskyld fordi det foreligger ett av flere tilbud til ham.

Legg inn en kommentar