Sjekk hvordan kostnadene skal kuttes i Rallycross-VM neste år


DEL
(Foto: FIAWorldRallycross.com)

Færre dekk, færre motorenheter og et «teknisk pass» på hver enkelt bil.

For etter den internasjonale bilsportforsamlingen ble det vedtatt en rekke forandringer på regelverket inn mot neste sesong, og den røde tråden er at FIA ønsker at kostnadene skal reduseres i det gjeveste mesterskapet i rallycross.

Dermed har det kommet opp en rekke restriksjoner i grenen med den ferskeste VM-statusen, men for dem som har fulgt med på VM i rally og Formel 1 så er det ikke ukjent at det blir gjort tiltak som et forsøk på å få ned kostnadene.

Det generelle hovedargumentet for å kutte kostnader er å gjøre sporten mer attraktiv for fabrikanter og team som ønsker seg inn i sporten.

Både de offisielle nettsidene og Autosport bekrefter detaljene som er vedtatt i forsamlingen.

LES OGSÅ: Slik forandrer FIA på regelverket rundt gridstraffene
LES OGSÅ: 12 sitater fra bilsportens verden som enkelt og greit er fasit

- ANNONSE -

Dekk

Under de to første rundene, Spania og Portugal, kan hver bil klasse inn tre nye sett, eller 12 dekk, i både slicks og regn. Fra tredje runde og ut sesongen kan det klasses inn åtte nye dekk av hvert slag per løp.

Forskjellen er at disse dekkene også må benyttes i trening og warm-up. TIdligere har det vært «ubegrenset» bruk av dekk til kjøringen utenfor konkurranse, mens det neste år blir et makstak på antall dekk, uavhengig av trening, oppvarming eller konkurranse.

Turbo og motor

Turboenhetene «forsegles» før bruk slik at det enkelt kan kontrolleres hvor mange av disse som brukes. I år har en bil kunnet benytte seg av maksimum seks turboer i løpet av sesongen. Neste år blir dette antallet redusert til fire.

Reduksjon blir det også på motorbruken. Mens man i år har kunnet benytte seg av maksimum tre motorer, kan man neste år kun ha to motorer tilknyttet en bil.

Teknisk pass

I tillegg må teamene/eierne av bilen fylle ut et deklareringsskjema hvor en rekke ting skal føres opp, slik at dette kan identifiseres med det formål å fjerne utviklingsmulighetene og kostnadene. Flere sentrale punkter som skal føres opp er følgende:

  • Merke, modell og hvor girkassen befinner seg
  • Dersom en senter-differensial er i bruk
  • Kun to ulike sett med girutveksling for året
  • Klarert spesifikasjon for bremsene for året
  • Forhåndsklarert bakre aerodynamiske enhet for året.

Angående siste punktet så har vi blant annet sett at Team Peugeot-Hansen og EKS har hatt ulike løsninger på bakvingen ut ifra hvilke baner de har kjørt med i år. Nå må altså dette forhåndsdefineres før sesongen.