Silly Season WRC001: Fabrikkene får ikke lenger eneretten på WRC-bilene

DEL
Volkswagens 2017-Polo under test i Finland sommeren 2016. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Neste år kan Volkswagens 2017-bil bli å finne på startstreken. I alle fall skal regelverket åpnes for det.

Nå har heldigvis Andreas Mikkelsen sikret seg en toårskontrakt med Hyundai, så da trenger ikke han å bekymre seg nevneverdig for sin rallyframtid med det første. Men nyheten som tyske Rallye-Magazin melder i dag, den nyheten skulle nordmannen gjerne sett for ett år siden.

For nå meldes det at FIA skal strupe den såkalte WRC Trophy-serien, som skulle være et supplement for førere med 2016- og eldre WRC-biler, men interessen og deltakelsen har her vært såpass laber at det ikke er noe poeng i å fortsette med dette.

Silly Season på Parc Fermé
Vinteren kan være lang og kjedelig, og sesongene i de ulike grenene og seriene er for lengst på hell. Silly Season-spalten på parcferme.no er etablert for å kaste oss litt på ryktebørsen som går i bilsportens verden, både basert på kilder vi sitter på selv men også hva som lirer av seg av det som finnes av troverdige nyheter og spekulasjoner i andre medier.

I stedet gis det nå grønt lys for at du ikke må være oppnevnt av et fabrikkteam for å kjøre en moderne WRC-bil, på folkemunne kalt 2017-bil som følge av de radikale endringene på regelverket. Dette skal i følge den tyske avisen vedtas under den neste motorsportforsamlingen fra FIA. Og det første vi tenker på med en slik endring av regelverket, det er 2017-utgaven av Volkswagen Polo WRC.

LES OGSÅ: Polo-nekt gir mer hodebry for Veiby/Mikkelsen for 2017-sesongen

For det var de andre fabrikkteamene som egentlig satte kjepper i Volkswagen-hjulene med tanke på homologeringen i år. Bilen ble ikke homologert i tide, og dermed måtte det en dispensasjon med teamenes godkjennelse for å få bilen på startstreken. Dette var alfa og omega for Mikkelsen for å komme seg i en 2017-bil raskest mulig i år, noe som til slutt ikke lot seg gjøre på daværende tidspunkt. Nå kan, og bør, bilen bli homologert for å kunne kjøres neste år.

- ANNONSE -

Fordi Volkswagen Motorsport annonserte høsten 2016 at de skulle trekke seg av WRC, så kunne ikke de stille som et offisielt team som hadde bilen klar før 2017-sesongen, selv om bilen var utviklet og antatt konkurransedyktig nok til å kunne stille til start mot de fire andre ulike WRC-bilene av moderne karakter.

LES OGSÅ: Silly season RX001: Grönholm-flørt med WRC-bil fra Hyundai

Skal vi nå få muligheten til å se en 2017-spekket Volkswagen Polo WRC på startstreken igjen? Og i så fall, med hvilke førere? Det er på det rene at dette uansett må driftes privat, og det er per i dag kun utviklet én bil av denne typen, så spørsmålet er hvorvidt Volkswagen Motorsport kommer til å utvikle flere WRC-biler og dertil delelager og så videre. Men Volkswagen Motorsport satser tungt på såkalt «customer racing», og med riktig kunde så kan de i alle fall gjøre god business med WRC-bilen de brukte mye ressurser på til foreløpig ingen nytte.

LES OGSÅ: Slik forklarer vi alt «fuzzet» rundt Volkswagen

Så er det jo slik at det denne sesongen har vært kun én bil som i praksis har vært privat drevet over flere løp, og det er Mads Østberg og hans team i Adapta Motorsport som har stått for dette gjennom sine åtte løp. Først i samarbeid med Martin Propkop og Jipocar, som de senere brøt ut av og fortsatte i helt egen regi. Men på papiret har Østberg vært representert ved M-Sport World Rally Team, som har sittet på «myndigheten» til å oppnevne ham til å kjøre den nyeste WRC-bilen til Ford.

Men som du sikkert vet, så har ikke Østberg i år vært den som har snakket varmest om M-Sport etter at han kjørte for dem i 2016.

LES OGSÅ: Føler seg snytt av M-Sport etter nok en problematisk helg
LES OGSÅ: Østberg: – Nei, nei, nei. Ingenting er bekreftet

Men med en ny åpning for den nyeste WRC-utgaven av Polo igjen, med et riktig apparat bak bilene – kan dette da være nøkkelen for nettopp Mads Østberg, kanskje? Han har riktig nok uttalt at han ikke vil fortsette med noe i direkte privat regi som i år, men med et riktig apparat rundt seg av mannskap og sponsorer, så er det neppe noe i veien for å danne et stort team dersom leveransen av bil blir gjort med full «commitment» fra Volkswagen Motorsport, litt ala det vi har sett med Petter Solbergs team i Rallycross-VM. Kanskje det da også er andre førere som sitter litt på gjerdet eller har en utrygg WRC-framtid som kanskje ser en ny mulighet?

Tiden vil vise, men det er gode nyheter fra et Silly Season-perspektiv at WRC Trophy skrotes og at de nyeste WRC-bilene åpnes opp for flere enn teamene.

LES OGSÅ: Sjekk den «ordinære» Finn-annonsen til Østbergs WRC-bil

- ANNONSE -

Legg inn en kommentar