Pontus stresser ikke med WRC-sete for neste sesong


DEL
(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Svensken kan nøye seg med ett år til i WRC 2, selv om han vurderer seg selv god nok til å spise kirsebær med de største gutta.

Svenske Pontus Tidemand, som har en sterk norsk med stefar Henning Solberg og kvart-norsk DNA med mormor fra Kongsvinger, har dominert WRC 2-klassen denne sesongen. Han har tatt de gradvise stegene som er å forvente hvis man en dag skal ende på øverste nivå i internasjonal rallysammenheng, ved å vinne både junior-VM, det asiatiske mesterskapet, og nå WRC 2-mesterskapet i overlegen stil.

Men – det er mulig Tidemand må vente med en WRC-karriere. For det er trangt om plassene i toppteamene som drifter WRC-bilene, og 27-åringen fra Charlottenberg er ikke først i køen her. Det til tross for en god tilværelse som fullverdig fabrikkfører i Skoda Motorsport, eneste fabrikk med hel-dedikert satsing i WRC 2-mesterskapet.

Klokka tikker etter neste år

– Det er jo sånn det er. Jeg føler meg klar, og med tanke på erfaringen så er det på tide. Samtidig går det greit med ett år til i WRC 2, men året etter igjen bør jeg helst kjøre WRC, ellers begynne klokka å tikke, sier Tidemand til Parc Fermé.

Da vi snakket med manager Erik Veiby tidligere i oktober, så var han klar på at Tidemand fortjener en WRC-plass med prestasjonene han har vist. Pontus fortjener den såpass mye at Veiby mener det blir feil å betale ham inn i et sete, selv om han av prinsipp ikke kjøper førerne inn i teamene.

– Både Pontus selv og vi mener at han er moden nok til å ta steget opp, noe vi har sett hvordan Esapekka Lappi og Teemu Suninen har prestert denne sesongen. Spørsmålet er om vi klarer å finne noen plass til Pontus. Vi klarer ikke trylle, sa Veiby til Parc Fermé, og la til:

- ANNONSE -

– Vi betaler ikke for WRC-kjøring. Punktum. Jeg mener at det å betale for WRC-kjøring er så dyrt, og hvis man først begynner med det, så vil du alltid bli sett på som en betal-fører. Vi har vært veldig påpasselige med å si, og det er noe jeg mener, at vi aldri har betalt noen for å kjøre WRC.

LES OGSÅ: Derfor nekter «Even» å betale førerne sine inn i et WRC-sete

Imponert over konkurrentene

Tidemand avsluttet sesongen med klasseseier i Wales Rally, selv om teamet måtte tåle en klekkelig bot på 30.000 euro på grunn av feil med oljepumpa i forhold til homologeringspapirene.

For Tidemand er ikke dette en bekymring. Han fokuserer på å kjøre rally, og det er det som er blitt livet hans. Og etter mange år med konstant stigende progresjonskurve bak rattet, så er det ikke vanskelig å forstå at han ønsker seg videre.

Pontus Tidemand ble juniorverdensmester i 2013, her med kartleser Ola Fløene. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

For prognosene ser veldig bra ut med tanke på hva hans WRC 2-konkurrenter har fått til, med nevne Suninen med etappeseire i sitt første WRC-løp, og Lappi med en rekke etappeseire og sikret attpåtil sin første totalseier i Rally Finland i år. Sistnevnte forøvrig kollega i Even Management-alliansen.

– Det er meget sterkt av dem. Det er bra fart på de gutta der. Det sies også at WRC-bilene er relativt lettkjørte, med senterdiffer og slikt, men så går det jo enda fortere da. Men bilene er kule. Så har jeg jo slått Suninen flere ganger i år, og jeg syns det er utrolig bra at han kan være med og vinne etapper og slik når han får kjørt WRC-bil, sier Tidemand.

LES OGSÅ: Finnene som representerer den nye toppgenerasjonen i WRC

Takknemlig for Even-støtten

Som tilknyttet norske Even Management, som nå har fostret fram flere fabrikkførere og internasjonale medaljer i ulike valør, lever Tidemand nå en fulltids profesjonell tilværelse som rallyfører. Før var rallybilene hans polstret i sponsorlogoer, og Tidemand fikk stor støtte fra så å si hele Värmland i sine viktigste dager som ungt og fremadstormende talent.

Nå får han virkelig smaken på hvordan tilværelsen er dersom han en dag vil bli verdensmester, kanskje den første siden Stig Blomqvist i 1984.

– Når man kommer på nivået som vi nå snakker om, om WRC og WRC 2 og så videre, så er det mye utenom, med PR og slikt også. Men det er en stor trygghet og faktisk fokusere på det du skal gjøre, og det er å kjøre bil fort. Du kan ikke komme på et løp og tenke på noe annet, for da er du ferdig før konkurransen starter. Så tøft er det blitt, sier Skoda-føreren.

- ANNONSE -

Og han adresserer en stor takk til sine norske støttespillere.

– De er utrolig seriøse og dyktige, og veldig gode å ha med å gjøre. Jeg er utrolig fornøyd og utrolig stolt, sier Tidemand og viser til Erik Veiby, Roy Snellingen, Bernt Kollevold og Tone Tonerud i Even Management.

(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Realiserer guttedrømmen

Samtidig er Tidemand tydelig på én ting. Han glemmer ikke hvor han kommer fra og han glemmer ikke at han de siste årene har vært i ferd med å realisere noe han, i likhet med tusenvis av andre, drømmer om i ung alder.

Da Tidemand startet med crosskart på 2000-tallet ante han ikke hvorhen det ville bære. Nå ser han tilbake på glansdagene som lovende crosskartfører med stort smil.

– Det er lett å miste perspektivet på det du gjør. Når det går dårlig, noe som er en del av gamet, så kan det bli litt for mye i blant, og da er det viktig å tenke tilbake på drømmen du hadde som 12-13-åring. At du drømte om å sitte i en bil og kjøre så fort du vil, når du vil. Det skal du ikke glemme, og tenker du på denne drømmen du hadde, så blir du fort glad igjen på en dårlig dag. Man må være takknemlig for å kunne gjøre dette, og er du ikke det, så er du ferdig. For da klarer du til slutt ikke å takle presset og all jobb som kreves, konstaterer Pontus.

– Rekker du egentlig å ta deg noen fridager?

– Klart, det er blitt 200 reisedager, og enda litt mer i år med PR og tester. Det er jo en livsstil dette, sammen med treningen og det å holde seg i form. Da det var litt roligere, så kjørte jeg et SM-løp hvor jeg tok med gamle mekanikere og sponsorer som har vært med meg før. Det var veldig trivelig, sier Tidemand, og viser til East Sweden Rally hvor han like gjerne tok hjem totalseieren.

PF-BLOGGEN: Aldri glem hvor gøy det égentlig er å drive med motorsport

Skryter av svensk rallymiljø

For han skryter av det svenske rallymiljøet, og han forstår at han nå er i posisjonen som gir hele Rally-Sverige et håp om å få en fabrikkfører i blått og gult igjen.

– Joda, jeg merker generelt at det er et sug for å få fram en svensk WRC-fører igjen. Og rally er jo stort i Sverige, egentlig. Tar du en helg som sommeren, så er det kanskje to løp med 200 startende i hver konkurranse, sier Tidemand.

Legg inn en kommentar