Nå kommer WRC-monstrene som kundebiler for neste sesong


DEL
(Foto: PH Sport)

Når fabrikkene ikke lenger har enerett på 2017-bilene, så skaper det et nytt marked for Rally-VM.

Parc Fermé spekulerte selv tidligere hvorvidt det nå er praktisk mulig at Volkswagens 2017-utviklede Polo likevel kan se dagens lys etter at det ble kjent at FIA skal oppheve regelen om at kun fabrikkteamene har retten til å nominere førere til å kjøre de nyeste WRC-bilene.

Mads Østberg la bilen sin ut for salg tidligere i november, og har i år vært den eneste som i praksis har driftet en slik bil, selv om han har representert M-Sport på påmeldingslistene.

Men når denne bilen eventuelt blir solgt så blir ikke det den eneste i privat regi. PH Sport, som har driftet flere rallybiler fra Citroën de senere årene, har nå gått til anskaffelse av en C3 WRC. Dette i et rent utleieøyesmed. Dette i tett samarbeid med Citroën Racing.

– Vi er stolte over at Citroën Racing har valgt å velge oss til å tilby en C3 WRC for utleie. Det er ikke hvilken som helst bil og det er logisk at denne tilbys kun til førere som har nok erfaring til å få det beste ut av den. Vi er glade for å gå inn i et slikt ambisiøst prosjekt på samme måte som vi gjorde før med Sebastien Loeb, Sebastien Ogier og Stephane Lefebvre, sier sjef i PH Sport, Bernard Piallat, i en uttalelse.

Dog er ikke C3 WRC årets mest suksessrike blant WRC-bilene mildt sagt. Den har hatt store utfordringer på grus, men utviklingen har gått i riktig retning. På en annen side har bilen også hevdet seg når det har fungert som best, med to løpsseire til Kris Meeke i Mexico og Spania, og annenplass til Andreas Mikkelsen i Tyskland.

- ANNONSE -

LES OGSÅ: Silly Season WRC001: Fabrikkene får ikke lenger eneretten på WRC-bilene
LES OGSÅ: Sjekk den «ordinære» Finn-annonsen til Østbergs WRC-bil