Nå blir det enda mer rallycross om vinteren


DEL
Sondre Evjen på hjemmebane i Gol tidligere i vinter. (Foto: Marit Skredegård)

Tre rallycrossklasser gjøres klar for fire løp på is den kommende vinteren.

Serien får tilnavnet «RX2 on Ice» hvor det da er åpenbart at de såkalte Supercar Lites-bilene blir hovedklassen. Ifølge pressemeldingen som er publisert på VM-seriens offisielle nettsider ventes det at så mange som 30 Lites-biler blir å finne på startstreken kommende vinter.

Det skal avholdes totalt fire løp, to i Norge og to i Sverige (se faktaboks) i februar og mars neste år.

Terminliste «RX2 on Ice»
3. feb: Östersund, Sverige
10. feb: Höljes, Sverige
24. feb: Ål, Norge
3. mars: Gol, Norge

I tillegg skal RX Academy, som består av identiske Renault Clio RS-biler, samt Speedcar Xtreme – den mest voksende crosskartklassen internasjonalt, kjøres i samme serie.

– Vi har allerede mottatt enorm interesse for «RX2 on Ice» fra førere, team, sponsorer og TV-selskaper,  noe som er utrolig motiverende og et bevis på av vi drar sporten en riktig retning og forbereder oss på framtiden, sier Andreas Eriksson, rallycrosslegende og mannen bak selskapet Olsbergs MSE som produserer Lites-bilene.

LES OGSÅ: Derfor skulle vi hatt rallycross-VM om vinteren

- ANNONSE -

Konseptet «RallyX on Ice» er blitt arrangert de siste to årene, da under RallyX Nordic og STCC sine vinger, hvor det blant annet ble kjørt løp på Fuglehaugen Motorsenter på Gol i vinter, hvor også finalen avholdes i år. I tillegg blir nabostedet Ål vertskap for den nye serien.

(Foto: Speedcar Norge)

Eriksson melder at det er ventet rundt 15 crosskarter til vinterserien. Nordmannen Aleksander Wiik, som har kjørt Speedcar i flere sesonger, ser fram til å konkurrere også om vinteren. I tillegg får crosskartførerne nå smake på et ordentlig rallycrosskonsept, da de her i Norge har kjørt etter tilsvarende konkurransereglement som bilcross.

– Jeg syns det er hysterisk morsomt. Jeg er spent på hvordan det er å kjøre mot andre på vinteren. Vi sitter jo i åpne biler, så det kan fort bli kaldt. Men det blir uansett en helt annen utfordring enn å kjøre på sommeren, og jeg tror det vil bli nesten enda viktigere å kjøre smart. Jeg gleder meg også veldig til å teste konseptet med semifinaler, sier Wiik.

LES OGSÅ: Sondre tok innersvingen på alle på hjemmebane

Legg inn en kommentar