Nå går Emil (15) dypere til verks for enda bedre resultater


DEL
(Foto: Bengt-Åce Gustavsson)

Formelbil-gutten fra Løken tar et nytt år i Formula STCC for å vise hva han er laget av.

Det gror godt i norsk bilsport om dagen. Fra gokart har vi sett hvordan Dennis Hauger (14) har kjørt seg fortjent til en Red Bull-kontrakt, og på jentesiden har Jenny Jakobsen (14) vist at man kan vise seg fram internasjonalt selv etter bare to år bak rattet.

Vi har 11-årige Martinius Stenshorne som for alvor har vist seg fram i utlandet ved å vinne årets siste runde i Italia, og vi har Emil Heyerdahl (15) som ble funnet verdig en plass i Bilsporttalentet-konkurransen i år.

LES OGSÅ: Emil (14) leverer varene i sin aller første sesong med formelbil

15-åringen har kjørt supportklassen Formula STCC i år, hvor det endte med en sjetteplass sammenlagt og tredjeplassen fra første race på hjemmebane på Rudskogen som det store høydepunktet. Dette var hans første sesong i formelbil, og på mange måter en læresesong.

2018 skal bli annerledes. For han vil fortsette der han slapp.

- ANNONSE -

– Ja, jeg kommer til å fortsette. Nå vil jeg ha gode resultater og prøve å få et bedre utgangspunkt til å komme videre i karrieren, sier Heyerdahl til Parc Fermé.

I tillegg til å utvikle seg på banen, er det flere ting NMK Trøgstad-føreren vil jobbe med utenfor selve konkurransene.

– I 2018 kommer ting til å bli satt mer på plass hva gjelder alt av dataanalyser, tester og så videre. Vi har jobbet ekstremt hardt i 2017 for å få bra resultater og få samlet mest mulig informasjon nettopp for 2018, sier 15-åringen videre.

LES OGSÅ: Nå starter reisen mot Le Mans-drømmen for Theodor Olsen
LES OGSÅ: Presidenten med stor hyllest til rekrutteringen av norsk bilsport

Emil Heyerdahl, her fra kåringen av Bilsporttalentet 2017 i desember. (Foto: Simen Næss Hagen)

Team er ikke klart enda, men han håper å kunne kjøre for et team som har ambisjoner som sammenlagtseieren.

Heyerdahl var én av fem utøvere til Bilsporttalentet 2017, men måtte se premien på en verdi av 300.000 kroner gå til Theodor Olsen. Det tok han med fatning og forståelse, selv om det føltes ergerlig der og da.

– Det var veldig bittert, men det var fire andre veldig sterke konkurrenter. Theodor var en verdig vinner. Han kjørte fort med en gang han satte seg i et nytt kjøretøy, sier Heyerdahl.