Fosser fra i mesterskapet da rivalen røk i første sving


DEL
(Foto: Wolfgang Wilhelm)

I fjor satte uflaks en stopper for Lewis Hamiltons gullsjanser. I år kan det snu med lykken ved hans side.

Lewis Hamilton seiret i et dramatisk Singapore Grand Prix søndag ettermiddag, og tok samtidig sin 60. løpsseier totalt. Britens argeste rival i kampen om førermesterskapet – tyske Sebastian Vettel i Ferrari – måtte bryte etter en krasj med Max Verstappen og lagkamerat Kimi Räikkönen allerede inn i første sving. Red Bulls australske fører Daniel Ricciardo krysset mållinjen få sekunder etter Hamilton som nummer to, mens finske Valtteri Bottas på tredjeplass sørget for en nærmest perfekt løpshelg for Mercedes-teamet.

Samtidig økte Hamilton ledelsen i VM-sammendraget til 28 poeng på Vettel. Bottas er tredjemann – 51 poeng bak. Og med det har Lewis Hamilton svart etter at han på mange måter i praksis mistet den reelle muligheten for VM-gull i fjor etter motorhavariet i Malaysia. Man kan nå si at ulykken nå er utliknet for briten.

VM-stillingen Formel 1
Fører-VM
1) Lewis Hamilton – 263
2) Sebastian Vettel – 235
3) Valtteri Bottas – 212
4) Daniel Ricciardo – 162
5) Kimi Räikkönen – 138
6) Max Verstappen – 68

Før helgen var det knyttet spenning til om Ferrari kunne utnytte den tekniske gatebanen i Singapore til å skape spenning og knappe innpå forspranget til Mercedes i sammendraget – som gjennom sesongen har vist seg som det beste teamet på baner med krav til topphastighet.

I så måte var forutsetningene før søndagens kveldsløp (lokal tid) perfekte. Sebastian Vettel hadde pole position etter lørdagens kvalifisering, mens Mercedes-gutta befant seg helt nede på femte- og sjetteplass.

Dramatikk i kaotis start

Regn preget starten av løpet, og førerne startet på intermediate- og våte dekk. Ferraris Kimi Räikkönen fikk en sterk start fra fjerde posisjon. Dette ledet umiddelbart til en situasjon med tre biler i bredden nedover start-langsiden – med finnen helt oppe på siden av team-kamerat Sebastian Vettel og Red Bulls Max Verstappen.

- ANNONSE -

En manøver der Vettel beveget seg på tvers av kjørebanen inn mot første sving førte til at Verstappen ble presset og kom i kontakt med finnen – som igjen ble dyttet inn i bilen til Vettel. Situasjonen sendte Verstappen og Räikkönen av banen i første sving og ut av løpet.

Vettel fortsatte i ledelsen, men i tredje sving traff han barrieren som følge av skade på bilen og ble tvunget til å trekke seg. McLarens Fernando Alonso fikk en flott start på løpet og lå ett øyeblikk på tredjeplass inn i første sving, men også han ble dratt med i kollisjonen og tvunget til å bryte løpet på ett senere tidspunkt med skader på bilen. Se smellen i video-vinduet under:

Hamilton tok ytter-sporet i første sving og hadde flaks som unngikk kollisjonen som oppsto. Han overtok ledelsen i løpet, men da sikkerhetsbilen ble sendt ut for å fjerne vrakrester i banen ble løpet nøytralisert. Ved omstarten viste likevel Hamilton seg som den sterkeste, og han fikk raskt ett forsprang til resten av feltet.

På de ni foregående løpene i Singapore har alltid sikkerhetsbilen kommet på banen, og den tiende utgaven sørget for å opprettholde den statistikken.

LES OGSÅ: Kan mulig kaste ut svensken for å gjøre Sauber til sitt B-team

Slicks-forhold

Etter noen runder stoppet regnet, men sikkerhetsbilen ble sendt ut på banen for andre gang på runde nummer fjorten da Toro Rossos Daniel Kvyat understyrte bilen inn i barrierene og måtte bryte løpet. Heldigvis gikk det bra med fører.

De fleste – inkludert en Ricciardo på jakt etter ledelsen – benyttet muligheten til å bytte til nye intermediate-dekk, mens Mercedes-gutta ble holdt ute på banen av teamet. Da sikkerhetsbilen kjørte inn igjen etter runde 14 befant alle førerne seg på intermediate-dekk, med unntak av Williams´ Felipe Massa og Saubers Pascal Wehrlein.

For andre gang viste Hamilton seg fram med den beste omstarten, og fikk raskt en ny luke til resten. Etterhvert som banen tørket var Haas-fører Kevin Magnussen den første til å bytte til slicks- altså dekk for tørr-vær. Det viste seg fort at tørr-dekkene var det smarteste valget for de kommende rundene, noe som utløste et stort antall pit-stop blant førerne. Ricciardo gjennomførte sitt neste stopp på runde 29 for å prøve å utmanøvrere Hamilton, og overta ledelsen når briten eventuelt måtte bytte dekk. Mercedes svarte forøvrig med dekk-skift på runden etter Red Bull.

(Foto: Wolfgang Wilhelm)

Ericsson sørget for ny Safety car

Hamilton fortsatte å øke avstanden til bilene bak, men når Saubers´ Marcus Ericsson krasjet på Anderson-broen ble sikkerhetsbilen sendt ut for tredje gang, og løpet nøytralisert på ny. Nok en gang gikk de fleste førerne inn for å skifte til nye dekk, mens Renaults Nico Hülkenberg trengte teknisk assistanse i pit, og brøt etterhvert løpet som en følge av dette.

Omstarten førte heller ikke denne gangen til dramatiske endringer i teten, og Hamilton fortsatte å beholde ledelsen. Mercedes ønsket at briten skulle holde feltet samlet for å unngå en ny situasjon der førerne gikk inn for å bytte dekk hvis sikkerhetsbilen måtte ut igjen på banen. Dog ledet en diskusjon over team-radioen til at Hamilton fikk tillatelse til å diktere farten selv, og dermed kunne han kontrollere det hele inn til sin syvende seier for sesongen – under fyrverkeri og flomlys.

- ANNONSE -

– En flott helg for oss, men så hadde vi også flaks med tanke på hendelsen med Ferrari-bilene på starten av løpet. Daniel (Ricciardo) gav meg en god fight hele veien, men jeg hadde også håpet å kjempe mot Sebastian (Vettel) i dag, sa Hamilton i intervjuet på seierspodiet.

LES OGSÅ: Disse statistikkene kan Hamilton toppe før han legger opp

Toro Rossos Carlos Sainz jr. ble nummer fire og satte dermed ny beste-notering i karrieren. Force Indias Sergio Pérez ble nummer fem, og Renaults Jolyon Palmer nummer seks – hans første poeng for sesongen. McLarens belgier Stoffel Vandoorne ble syvendemann, mens Williams-fører Lance Stroll tok åttendeplassen. Haas-fører Romain Grosjean og Esteban Ocon i Force India fullførte topp ti-lista.

Neste løp på kalenderen går av stabelen i Malaysia om to uker.

PS: Løpet ble tidsbegrenset på grunn av alle avbruddene med sikkerhetsbil, slik at kun 58 av de 61 rundene ble fullført under den maksimale løpstidsgrensen på to timer.

- ANNONSE -

Legg inn en kommentar