Her er forslaget til neste generasjons Formel 1-motorer


DEL
(Foto: Steve Etherington)

Mer lyd, bort med MGU-H, kraftigere MGU-K og flere standardløsninger.

Tirsdag hadde F1 (Liberty Media) og FIA et møte vedrørende neste generasjons Formel 1-motorer som skal innføres fra og med 2021, hvor det tidligere har vært snakk om enklere og billigere motorer som skal gjøre det mer attraktivt for fabrikkene å innta sporten.

Etter møtet kommer det nå fram flere konkrete beskrivelser av hvordan denne motoren skal se ut, og under følger FIA og F1s foreløpige skisse til hvordan motorene skal være:

  • 1,6 liters V6 Turbo-hybrid.
  • 3000 omdreininger mer i turtall for bedre lyd (fra 15000 til 18000 rpm).
  • Forhåndsskrevne parametre på internt design for å redusere kostnadene på utvikling og motvirke ekstreme tilstander på design og ytelse.
  • Fjerne MGU-H-enheten (lading fra eksos/varme).
  • Kraftigere MGU-K-enhet (lading fra bremser). Dette vil gi økt fokus på førernes kjøremønster med tanke på å spare energi over flere runder, noe som gir førerne et nytt taktisk element i løpet.
  • Enkel turbo med begrensninger på dimensjoner, samt vektgrenser.
  • Standard ladesystem og elektronisk styreenhet.
  • Bedre forutsetninger for «Plug-And-Play»-muligheter for motor, drivverk og chassis med eksternt forhåndsbestemt design for å gjøre det lettere for utskiftninger.
  • Muligheter for å se nærmere på et strammere drivstoffregelverk og begrensning av drivstofforbruk.

LES OGSÅ: Liberty Media – F1-sportens store garasjeportåpner
LES OGSÅ: Porsche med seriøse planer om å innta F1-sirkuset

Intensjonen bak dette utkastet er at utviklingen og driftingen av motorene skal ha vesentlig reduserte kostnader, da dette er noe både team og utviklere brukt enormt mye penger på i dagens Formel 1, hvilket har gjort det vesentlig mindre attraktivt for større fabrikker å gå inn i sporten. I tillegg har sporten fått kritikk for lydnivået på bilene etter at V6-hybridene med turbo ble innført i 2014.

Ross Brawn. (Foto: Ben Sutherland/Flickr)

Nå håper både eierne og FIA at dette regelverket vil gjøre sporten mer attraktiv igjen.

- ANNONSE -

– Nye Formel 1 har som mål å være verdensledende innenfor global sportslig konkurranse med tilknytning til toppmoderne teknologi. Å kunne pirre og engasjere fans i alle aldre på en bærekraftig måte, det tror vi at en slik framtidig motorenhet kan bidra til, sier motorsportdirektør i Liberty Media og F1, Ross Brawn.

LES OGSÅ: Verstappen: – Dennis og jeg var aldri rivaler. Han var en Topp 10-fører

Han mener at Formel 1-sporten i framtiden må utvikles ved at de sentrale leddene i sporten må snakke mer sammen, og viser til at FIA som øverste kontrollorgan, F1/Liberty Media som kommersielle rettighetsholdere, og teamene og fabrikkene som aktører med felles enighet om motorreglementet setter standarden for utviklingen av Formel 1 som sport.

Peter Bayer, FIAs sportslige generalsekretær, mener møtet tirsdag var en nøkkeldag i utviklingen av motorenhetene for 2021.

–  FIA har jobbet med rettighetshaverne for å definere de neste positive stegene for reglementet som skal opperettholde Formel 1 som et klimaks for motorsportteknologi, med tanke på nøkkelutfordringene som sporten har vedrørende kostnader, relevans for personbiler og supporteropplevelsen ute på banen. Vi føler det i dag er viktig å bringe teamene inn i diskusjonene og forklare hvilken retning vi vil gå, og jeg er svært fornøyd med responsen vi har fått, sier Bayer.

LES OGSÅ: Slik fleiper han med F1-sporten etter at han mistet setet

Legg inn en kommentar