Slik forandrer FIA på regelverket rundt gridstraffene


DEL
(Foto: Andy Hone/LAT Images)

Nå er det slutt på det som ville blitt hundrevis av gridstraffer på papiret.

Riktignok er debatten nå om dagen først og fremst om motorreglementet hvor det reduseres fra maks fire til maks tre motorer som en bil kan bruke i løpet av et år. Formålet er å holde kostnadene nede, men fordi flere av fabrikantene – spesielt Renault og Honda – har slitt med holdbarheten på motorene sine, så har det endt med flerfoldige gridstraffer til flere av bilene med disse motortypene.

Nå har FIA forandret på regelverket, men ikke på antall motorer. I stedet er det nå slik at dersom du får mer enn 15 gridstraffer som følge av motortrøbbel, et typisk scenario hvor du bytter tre enheter første gangen, så blir du automatisk plassert bakerst i startfeltet.

Gridstraffer 2017
0 plasser
Esteban Ocon
3 plasser
Kevin Magnussen
5 plasser
Kimi Räikkönen
Sergio Perez
Felipe Massa
Lewis Hamilton
10 plasser
Romain Grosjean
Pascal Wehrlein
13 plasser
Lance Stroll
20 plasser
Sebastian Vettel
Marcus Ercisson
28 plasser
Valtteri Bottas
Daniil Kvyat
35 plasser
Nico Hülkenberg
Max Verstappen
45 plasser
Pierre Gasly
65 plasser
Brendon Hartley
70 plasser
Daniel Ricciardo
160 plasser
Fernando Alonso
218 plasser
Stoffel Vandoorne

LES OGSÅ: Flere sentrale elementer forsvinner i Formel 1 neste år
LES OGSÅ: Dansken bryr seg fint lite om å være en upopulær Formel 1-fører

Dersom dette gjelder flere, så er det ikke antall gridstraffer du ville fått i år som avgjør hvem som starter bakerst, men det handler om når i løpet av løpshelgen du må bytte motorenhetene.

Samtidig signaliserer FIA at de skal se på andre forandringer på regelverket. Følgende punkter er listet opp vedrørende dette:

  • Regler basert på prosedyrene for start og forsettelse av et løp bak sikkerhetsbilen
  • Forandringer på tidsplanene for å øke fleksibiliteten
  • Forsikring om at test av tidligere biler kun finner sted på baner som har 1 eller 1T-lisens fra FIA.
  • Bestemmelser rundt demo-kjøring av tidligere biler som ikke regnes som testing. Ingen demo-kjøringer skal overstige 50 kilometer i lengde, og det skal kun brukes dekk til dette løpet som er utpekt av leverandøren
  • Endringer som forsikrer om at olje ikke kan brukes som drivstoff
  • Introduksjon av detaljerte spesifikasjoner for olje
  • Minimumsvekt- og volum for batteriene
  • Forandring på plassering av camera og speil som tilpasses Halo-systemet

- ANNONSE -