Dette er favorittene og outsiderne inn mot NM-åpningen i Sigdal

DEL
Henning Solberg og Cato Menkerud fra fjorårets Sigdalsrally. Bedriften gjentas i år med samme bil. (Foto: Simen Næss Hagen)

Blir det noe spenning i årets norgesmesterskap i rally, mon tro?

De første indikasjonene vil vi i alle fall få lørdag kveld da den første NM-runden er gjennomført, tradisjon tro på snødekte vinterveier i Sigdal i Buskerud.

Den aller første startlisten er klar, og Parc Fermé har på subjektivt vis tatt for seg hvem som er favoritter å regne, og hvem som er outsidere å regne i de ulike NM-klassene.

Vi snakker altså NM for nyere tohjuls- og firehjulsdrevne biler, samt NM for eldre tohjuls- og firehjulsdrevne biler. Eller kjent som internasjonale og nasjonale klasser om du vil.

LES OGSÅ: Her er årets etappekonger i norsk rally – Evo 2
LES OGSÅ: Et tilbakeblikk på norske rallyløp gjennom Glenns kameralinse

Samtidig er det verdt å nevne at de to første bilene er grunn nok alene til å stille opp som publikum på Sigdal, for der stiller VM-fører Mads Østberg til start i sin Ford Fiesta WRC 2017-modell, og ett minutt etter Østberg kommer Henning Solberg i en fullblods Mitsubishi Lancer Evo 6,5.

- ANNONSE -

Disse konkurrerer dog ikke om NM-poeng grunnet bilklassen de kjører i.

Så – hva sier spåkula vår? Vel, den er fremdeles noe neddugget etter de siste dagers kraftig snøvær, men den antyder i hvert fall noe som dette:

Anders Grøndal. (Foto: Simen Næss Hagen)

Nyere firehjulsdrevne rallybiler

Favoritt: Borte er Ole Christian Veiby, Eyvind Brynildsen og Frank Tore Larsen fra startetfeltet. Dermed har vi Anders Grøndal som må sies å være favoritten i dette løpet, til tross for at han hadde en marerittsesong i fjor som han aller helst vil glemme, og forhåpentligvis for hans del er den allerede glemt.

Han er en rutinert herremann på NM-løpet som er hans hjemmebane å betrakte (cirka én times kjøretur fra Drammen), og hvis han har fått has på bilen slik han mener den bør være, så er det ingen som bør tukte. Usikkerhetsmomentet er hvor mye Grøndal selv er satt tilbake som sjåfør etter en hel sesong hvor han ikke stolte på bilen.

Outsidere: Marius Aasen imponerte i Rally Hedemarken i fjor høst ved å vise godt tempo med manglende kjøretrening satt opp mot flere av konkurrentene. Det betyr at det fremdeles er fart i den 26 år gamle kroppen fra Hønefoss. Han har med seg kona Marlene som kartleser, og kan med absolutt riktig tempo utfordre Grøndal.

I tillegg skal vi ikke avskrive Oscar Solberg som debuterer i en R5-bil denne helgen. Ikke samme rutinen som de to førstnevnte, men det bor både fart og galskap nok i kroppen til Henning Solbergs sønn. Kommer han seg i mål uten avkjøring og store tidstap, så vil han neppe være mange sekundene bak Grøndal og Aasen.

LES OGSÅ: Leier bil av halvbror – men Oscar vil kjøre fra pappa

Håkon Sveen Frøslid, her i en Ford Fiesta ST. I år kommer han i en Peugeot 208 R2. (Foto: Simen Næss Hagen)

Nyere tohjulsdrevne rallybiler

Favoritt: Vanskelig å plukke ut én spesifikk favoritt her, men det er noe som sier oss at Håkon Sveen Frøslid kommer til å klinke til på første forsøk. Han sitter i en utvilsomt konkurransedyktig R2-bil, en Peugeot 208, og med ferske 50.000 Greta Molander-kroner som en anerkjennelse for fjorårets innsats, så har det neppe vært mer motivasjon og guts fra denne unggutten til å vise seg fram i rallysporet.

Outsidere: Så skal det sies at Frøslid ikke har i nærheten av de samme kilometerne i kroppen som det regjerende norgesmester Morten Storsveen har, og han stiller ikke til start for å være listefyll denne østfoldingen.

Så skal vi heller ikke glemme Lars Martin Stensbøl, som imponerte samtlige for ett år siden i samme løp ved å ta klasseseieren. Det spørs dog om ikke smellen i Numedalsrally i fjor satte ham bittelitt tilbake, men tempomessig er også Stensbøl å regne som en god utfordrer.

Kenneth Johnsrød. (Foto: Simen Næss Hagen)

Eldre firehjulsdrevne rallybiler

Favoritt: Regjerende norgesmester Søren Snartemo er ikke å finne på startlistene. Derfor velger vi å ha troen på Kenneth Johnsrød denne helgen. For et år siden hadde han godt tempo på Sigdal, og 2018 er året han kanskje har de store reelle mulighetene til å kjempe om NM-tittelen. Slikt blir man sulten av.

Outsidere: Så skal vi ikke glemme Bernt Kollevold, som i motsetning til Johnsrød både har en mer trimmet bil og er tidligere norgesmester. Kollevold var dog noe bak tidene til Johnsrød for ett år siden, og med sin tidkrevende hovedjobb i EVEN Management har ikke Kollevold samme forutsetninger for å forberede seg like godt som Johnsrød. Likevel oser det rutine av denne mannen, som absolutt har både bil og erfaring til å kjempe om seier.

Anders Kjær. (Foto: Simen Næss Hagen)

Eldre tohjulsdrevne rallybiler

Favoritt: Anders Kjær, ingen over, ingen ved siden, så lenge bilen holder. Hans hjemmesnekrede VW Golf II er som en rakett ute på skogen, og Kjær har vist ved flere anledninger at det ikke er noen som er i nærheten av hans tempo i nasjonale klasser. Vi tar i betraktning at Golfen holder løpet ut, og med den rutinen og farten som Kjær besitter så skal det mye til å slå denne Larvik-karen.

Outsidere: Men han stiller ikke til start uten kamp. Tom Kristian Lien er tilbake på hjemlige trakter i sin litt nyere Golf enn Kjær sin, og med det har han i det minste utstyret til å utfordre førstnevnte. Er Lien i tillegg så lite redd for bilen sin som mulig, og stoler på veiene han kjenner så godt fra før, så skal vi ikke avskrive ham.

Vi skal heller ikke se bort ifra at både Mads Peder Hvambsahl og Jan Egil Halland vil utfordre Golf-gutta, men det spørs om det trekker i riktig ende på bilen for å komme seg raskest mulig gjennom veiene i Sigdal. Vi må også nevne at det blir et gledelig gjensyn med Birger Gundersen i BMW M3 igjen, men må nok være ærlige å si at det nok er litt for mye rattrust til å henge med de beste gutta.