Derfor velger Espen (24) å gi seg som WRC-mekaniker


DEL
Espen Ytreland Ruud har hatt en del av mekanikeransvaret på bilen til Thierry Neuville. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Eneste som var litt dumt var det plutselig ble litt flere nordmenn i teamet.

Det sier Geilo-gutten Espen Ytreland Ruud til Parc Fermé.

Det er nemlig ikke bare Andreas Mikkelsen og Mads Østberg som har vært de norske innslagene i WRC-denne sesongen. For er det noen som har vært med på hvert eneste løp denne sesongen, så er det nettopp Espen Ytreland Ruud. Han har vært fast mekaniker på bilen til Thierry Neuville, den store utfordreren til Sebastien Ogier om VM-gullet denne sesongen.

Men det blir med denne ene sesongen for Ruud. Etter at han fikk en gyllen mulighet for det Tyskland-baserte fabrikkteamet i Rally-VM, så flytter han nå hjem til fedrelandet. Han har enkelt og greit fått oppleve guttedrømmen, og er fornøyd med det.

Han vil nemlig prioritere litt andre forpliktelser enn det som kreves for å være et fullverdig medlem av et VM-team.

– Løpet i Australia ble det siste jeg gjorde i et fabrikkteam, sannsynligvis. Det er en balansegang dette her, med tanke på hva man ofrer hjemme. Og nå føles det ikke som det er verdt det lenger, rett og slett, innrømmer 24-åringen overfor Parc Fermé.

- ANNONSE -

LES OGSÅ: Espen (23) har drømmejobben hos Hyundai Motorsport

Føles riktig å gi seg

Med andre ord en ærlig sak at han ikke lenger ønsker å ta del i det som kan bli et meget spennende år for Hyundai neste år.

Han har imidlertid ikke vært alene i teamet. Også Ida Strømbu Strømsaas har tatt del som mekaniker i Hyundais VM-team i år, og skal etter planen fortsette neste år.

Men om Espen også hadde fortsatt, så hadde det blitt flere norske i Hyundai-teltet. Andreas Mikkelsens toårskontrakt kom «ubeleilig» på med tanke på at Geilo-gutten nå har valgt å gi seg.

Han har stortrivdes i Hyundai-teamet, men nå er det slutt på WRC-karrieren som mekaniker for Espen Y. Ruud. (Foto: Simen Næss Hagen=

For han innrømmer at kommer til å savne tilværelsen ute på løpene.

– Jeg kommer til å savne følelsen og adrenalinet fra servicene, men samtidig føler jeg det er veldig riktig å gi seg nå. Eneste som var litt dumt var at det plutselig ble litt flere nordmenn i teamet. Det hadde vært gøy å jobbe på bilen til Andreas, men jeg hadde nok hatt plassen på bilen til Thierry uansett, sier Espen.

LES OGSÅ: Hvor mye raskere er Andreas Mikkelsen enn oss i samme bil?

Skuffet over at det ikke ble gull

Og det kunne blitt gull i år for Thierry, og dermed også for Espen sin del. Løpene i Monte Carlo og Sverige ødela mest sannsynlig det reelle taket Neuville hadde på gullet, da han kjørte seg ut fra ledelse i begge løpene.

– Vi har hatt mange oppturer i år, men resultatet er jo en tragedie, innrømmer Ruud.

– Vi har vært raskest i år, og da tape VM føles ekstremt leit. Men om vi ser på enkeltløp og opplevelsene rundt de, så er vi jo fornøyd med sesongen, sier Ruud.

- ANNONSE -

Neuville er på statistikkene den mest dominerende føreren i år med flest enkeltseire (fire), flest Power Stage-seire (fire) og flest etappeseire (55). Derfor føles det ekstra kjedelig for Ruud og de andre Hyundai-gutta at det «bare» ble sølv.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Men – nå venter det nye oppgaver og nye forpliktelser når han flytter hjem fra tyske Alzenau.

– Jeg skal begynne å jobbe med foliering, så får jeg heller kjøre litt rally sjøl og leie meg litt ut som helgemekaniker. Så jeg skal nok få motorsportkvoten min likevel, smiler Ruud.

Han bygger seg nemlig intet mindre enn en Ford Escort Mk2, som vi gjerne kan ha forventninger at kommer til å bli det man kaller «grom».

– Jeg satser på at den blir ferdig så jeg kan kjøre et par løp neste år. Det blir forhåpentligvis en halvverst en med sekvensiell girkasse og så videre, sier 24-åringen.