Derfor nekter «Even» å betale førerne sine inn i et WRC-sete


DEL
Pontus Tidemand, her fra Rally Tyskland hvor han sikret WRC 2-tittelen. (Foto: Red Bull Content Pool)

Svenske Pontus Tidemand kan være aktuell for M-Sport neste år, men ikke for enhver pris.

Med Ott Tänak til Toyota eskalerer bare «silly season» mer og mer, og i mulighetene for å få et nytt navn inn i et fullverdig WRC-sete så er det naturlig å tro at svenske Pontus Tidemand, årets WRC 2-mester, vil være en høyaktuell kandidat.

Manager og Even Management-gründer Erik Veiby bekrefter at de er i samtaler med M-Sport om Tidemand, så vel som flere team også, men at det kan kunne åpne seg en mulighet i en Ford Fiesta WRC for neste år. Veiby har også opprettet god kontakt med både Citroën og Hyundai det siste året i kjølvannet av Mikkelsen-sagaen denne sesongen, men han finner det mindre sannsynlig med Tidemand inn i ett av disse teamene.

– Både Pontus selv og vi mener at han er moden nok til å ta steget opp, noe vi har sett hvordan Esapekka Lappi og Teemu Suninen har prestert denne sesongen. Spørsmålet er om vi klarer å finne noen plass til Pontus. Vi klarer ikke trylle. Samtidig var det ikke overraskende at Ott Tänak gikk til Toyota, og det blir spennende å se hva som skjer omkring Sebastien Ogier, sier Erik Veiby til Parc Fermé.

Erik Veiby, Even Management-sjef. (Foto: Simen Næss Hagen)

For franskmannen er langt på nær sikret for Ford neste sesong, og det er på det rene at han er ønsket i Citroën-teamet. En avgjørelse rundt Ogiers framtid vil avgjøre hvorvidt det kan være en åpning i Ford-teamet for svenske Tidemand.

– Hvor realistisk er det å se Pontus i en WRC-bil neste år?

- ANNONSE -

– Det er veldig avgjørende hva som skjer hos M-Sport. Dessverre tror jeg ikke sjansen er veldig stor. Det er litt for mange foran ham.

– Blir det da nødvendig å betale ham inn i et sete?

– Vi betaler ikke for WRC-kjøring. Punktum. Jeg mener det at å betale for WRC-kjøring er så dyrt, og hvis man først begynner med det, så vil du alltid bli sett på som en betal-fører. Vi har vært veldig påpasselige med å si, og det er noe jeg mener, at vi aldri har betalt noen for å kjøre WRC. Selv i år med Andreas har vi ikke gjort det, sier Veiby.

Mikkelsen fikk blant annet tilbud før sesongen om å kjøre tredjebilen for Ford, markedsført av DMACK, men de krevde penger fra Mikkelsen og Veiby for å få ham inn. Veiby har overfor teamene gått med på at Mikkelsen kunne få kjøre gratis, noe som ble tilfelle i Citroën og Hyundai denne sesongen.

Parc Fermé har ikke lykkes i å få tak i Pontus Tidemand for en kommentar om hans tanker og ambisjoner for neste sesong.

Legg inn en kommentar