Bryntesson: – Nivået ble enda bedre på grunn av Oliver

DEL
Thomas Bryntesson på det velkjente hoppet i Höljes. (Foto: Simen Næss Hagen)

Og Thomas Bryntesson sverger enn så lenge på at han kommer til å fortsette med norsk flagg på døra.

21-åringen fra Töcksfors, med norsk lisens, norsk mor og norsk kjæreste, har fått et nytt karrieregjennombrudd. Etter flere år med gode resultater, først i Supernasjonal og senere i Supercar Lites, fikk han ilddåpen sin i Supercar denne sesongen. Fasit: Gull i det nordiske mesterskapet og sølv i europamesterskapet.

– Dette var «heftigt», sier Bryntesson til Parc Fermé på sitt klassiske sindige vis, på 90 prosent svensk mål.

Om han ikke er en som gjør så mye ut av seg rent personlig, så er Bryntesson etterhvert vokst seg til å bli en stor fører bak rattet. Allerede i sitt første Supercar-løp i EM i Spania satte han tider på høyde med VM-gutta. Det samme gjorde han i den norske EM-runden på Lånkebanen.

LES OGSÅ: Nå er det ungguttene som herjer fullstendig i Supercars

2017 har enkelt og greit vært et år over alle forventninger for Töcksfors-gutten, med sine sportslige og familiære bånd til Indre Østfold, henholdsvis Trøgstad og Eidsberg. Selv om det ikke nødvendigvis er det kjøremessige som har vært den største overgangen for Bryntesson.

- ANNONSE -

– Det går jo en del fortere, men den største forskjellen er alt det tekniske. Du må lære deg bilen mer og vite hvordan alt fungerer, sier Thomas, og peker på elementer som dempere og differensialer og hvordan man i det hele tatt setter opp bilen.

– Det var ikke så mye greier på Lites-bilen. Der var det mest opp til sjåføren, legger han til.

(Foto: Tony Welam/STCC)

God støtte fra Ola Frøshaug

Samtidig hadde ikke Bryntesson klart seg uten støtten han har fått fra Ola Frøshaug, både økonomisk opp igjennom årene, men også hele teamsamarbeidet sammen med svenske JC Raceteknik. For da Supercar-muligheten åpnet seg for Bryntesson i år, så kastet også Frøshaug seg på i samme team med en identisk bil.

Sammen har de kjørt godt, og også Ola Frøshaug har bitt godt fra seg både i EM og i det nordiske mesterskapet.

– Ola har vært utrolig viktig, og veldig hjelpsom. Og det som fungerer bra når Ola var med, var at vi kunne dele på alt av kostnader med motoringeniører og slik. Vi hadde en vi kunne dele på, slik at kun én slapp å ta hele kostnaden. I tillegg får jeg mye god hjelp av Ola med en del andre sponsorer, sier Bryntesson.

2018-sesongen er ikke spikret helt 100 prosent enda, men planen er å fortsette som før – med EM og det nordiske mesterskapet, og Bryntesson forbereder seg ikke på noen andre forandringer.

LES OGSÅ: Hylles i sosiale medier etter kamikaze-løpet på Kinnekulle

Det ble med EM-sølv da Anton Marklund var et par nummer for store, men like fullt er sølv i det nest største mesterskapet en sterk bragd for en «rookie» i Supercar. Like sterkt var kanskje gullmedaljen i det nordiske mesterskapet. Rallycross står sterkt i både Norge og Sverige og har et utvilsomt et godt toppnivå blant de aller beste.

Thomas Bryntesson og Oliver Solberg, her fra åpningsløpet i Skien tidligere i år. (Foto: Simen Næss Hagen)

Uhemmet skryt til Solberg junior

Likevel vil Bryntesson trekke frem spesielt én fører som han mener tok nivået ett hakk videre.

– Da Oliver kom inn, så økte han nivået på serien enda mer. Han presset meg til å bli en enda bedre sjåfør. Jeg lærte mye av å konkurrere mot ham. Det var alltid et høyt tempo når han var med, sier han.

- ANNONSE -

LES OGSÅ: Solberg hyller Bryntesson etter den nordiske rallycrosskampen

Duellene var ikke få, og det var ofte stor spenning mellom dem ute på banen. Men Bryntesson kan ikke annet enn å ta av seg hatten for Petter Solbergs sønn, som også hadde sin første sesong i Supercar, i den spede alder av 15 år.

– Han er utrolig dyktig til å kjøre bil, selv om han er 15 år (nå 16, journ.anm). Jeg tror det er en bra målestokk å kjøre mot ham. For både bilen og Oliver som sjåfør holder høyt nivå, og han kunne helt sikkert hevdet seg bra i VM. Med det tempoet han har, så går det fort altså, sier Bryntesson.

Likheten mellom Bryntesson og Solberg er at de begge har foreldre fra både Norge og Sverige. Men de har valgt hver sin retning.

Bryntesson forblir norsk

Solberg, som av året kjører med latvisk lisens, har ellers vært tilknyttet det svenske bilsportforbundet. Bryntesson har tviholdt på det norske bilsportforbundet, kjørt med norsk lisens og representert norsk klubb, selv om han bor i Töcksfors, rett over svenskegrensen mot Indre Østfold.

Men han ser ingen grunn til å konvertere til Sverige når det kommer til bilsport.

– De har vært litt på meg fra det svenske bilsportforbundet, at de vil ha meg der. Men jeg trives veldig bra med opplegget her i Norge. Med klubben og alt. Så jeg må fortsette her, ja.

– Blir du å flytte til Norge?

– Hehe, jeg bor jo bare et steinkast unna nå, da. Vi får se, man skal vel aldri utelukke noe, sier Bryntesson.

LES OGSÅ: Bilsport-kjærestene klare for årets hefigste bilcrossløp

(Foto: Simen Næss Hagen)

Men det blir ikke noe kjøring på hjemmebane, sett med norske øyne, for Bryntesson denne sesongen. EM i Supercar er tatt av plakaten under den norske runden på Lånkebanen i Nord-Trøndelag til fordel for Super1600-klassen.

Det syns ikke Bryntesson noe om.

– Nei, det er veldig, veldig synd. Det er mange norske og svenske som kjører EM, og det drar publikum det også. Det hadde vært artig for vår del å vise oss fram der. I tillegg er banen veldig morsom også.