Positive reaksjoner etter at NBF senker aldersgrensene


DEL
Rallycross junior, her fra RallyX Nordic i Skien i 2016. (Foto: Simen Næss Hagen)

Neste år blir det flere muligheter for 15- og 16-åringer til å kjøre rallycross, og det blir også mulig å kjøre bilcrossbil fra året du fyller 14 år.

Tirsag kveld meldte Bilcross.no om nedsatte aldersgrenser i bilcross fra og med 2018.

Dermed kan ungdommer født i 2003 fra og med neste år få kjøre ordinære heat i bilcross. De siste årene har en fra året man fyller 15 kunne kjøre såkalt junior trening, ved at man kjører ordinær trening én og én og ikke i ren konkurranse. Og aldersgrensen for junior trening senkes dermed til året du fyller 14 år.

– Ved å senke alderen blir vi like med Sverige, det er hovedtanken. Nå kan man delta i bilcross junior fra det året man fyller 15 år. Det vil bli mulighet for å trene fra det året man fyller 14 år, men under strengere oppsyn. Det vil si kun på trening under kyndig veiledning med instruktør, sier sekretær i bilcrosseksjonen, Vera Bakke Andresen, til Bilcross.no.

Onsdag melder også Bilsportforbundet på sine nettsider at nedsatte aldersgrenser også vil gjelde i rallycross. Her blir aldersgrensene satt ned til henholdsvis 15 og 16 år i de ulike klassene fordelt slik:

  • Rallycross Junior: Fra og med det året man fyller 15 år
  • Supernasjonal t.o.m 1600 cm³: Fra og med det året man fyller 15 år.
  • Supernasjonal 1600 – 2000 cm³: Fra og med det året man fyller 15 år
  • Supernasjonal t.o.m 2400 cm³: Fra og med det året man fyller 16 år
  • Supernasjonal over 2400 cm³:  Fra og med det året man fyller 16 år
  • Supercars/Åpen klasse: Super Cars, Div 1/2 samt gruppe B (inkludert biler med utgått homologering, også biler utgått fra gr. B, tidligere Div. 2 biler. (teknisk reglement § 311) Fra fylte 16 år.
  • Nasjonal Rallycross (NRC): Fra og med det året man fyller 15 år

Det betyr at man blant annet nå kan kjøre biler i tilsvarende internasjonale klasser som Super1600 og TouringCars i praksis når man er 14 år gammel, mens det åpnes opp for Supercars fra du har fylt 16 år, og ikke bare året du fyller 16 år.

- ANNONSE -

- ANNONSE -

(Foto:Simen Næss Hagen)

Rustad svært positiv

Dette er nyheter som blir godt mottatt fra flere norske bilsportprofiler. Senking av aldersgrenser har generelt vært et tema i bilsportmiljøet over mange år, og det applauderes det første grepet som blir gjort.

– Skal man skape verdensmestre for framtiden, så må man følge med på det som skjer i verden. Det er viktig å begynne tidlig. Før var det vanlig å begynne i Formel 1 som 30-åring. Nå er man 20 år, sier bilsportlegende Tommy Rustad til Parc Fermé, og viser til hvordan senking av aldersgrensen i gokart har båret frukter for dagens utøvere i ulike grener.

Tommy Rustad. (Foto: iRafoss)

– Da jeg skulle begynne, så var aldersgrensene her 16 år. Så jeg begynte seint med bilsport i forhold til dagens ungdom, sier Rustad.

Men han er svært positiv til at man kan få mulighet til å kjøre en ordinær bil inntil to år før det er mulighet på vei i form av øvelseskjøring.

– Man får en teknisk forståelse om det grunnleggende inn mye raskere. Dette med bevegelsesenergi som er så fint ord, at man får kjenne på vektmassen i bevegelse fra tidlig av, og alt annet teknisk rundt det å kjøre en bil, sier Rustad.

– Et godt tiltak

Også Andreas Bakkerud, helprofesjonell rallycrossfører og tidligere europamester, ser svært positivt på at unge får muligheten til å kjøre rallycross og bilcross på et tidligere stadie enn før.

– Vi har jo sett 14-15-åringer kjøre fletta av de fleste i rallycross, sier Bakkerud og viser til utøvere som Oliver Solberg Ole Henry Steinsholt.

(Foto: Simen Næss Hagen)

For han tror bilcross er den perfekte arena å få erfaring med bilkjøring på.

– Dette syns jeg er et godt tiltak av NBF for å kunne satse mer på de yngre. Bilcross er en såpass uskyldig gren at det går helt fint å sette ned aldersgrensene. Samtidig må vi tenke på at bilcross også er ett av de største bilsportgrenene, sier bergenseren videre, og legger til:

– Skal lille Norge fortsette å være en stor bilsportnasjon, så må vi være før alle andre land på utvikling. Det å senke aldersgrenser hjelper å bygge talenter.

- ANNONSE -

Slet med clutchen

Han konstaterer på helt ærlig vis at han ikke var en typisk jordebil-kjører som ung gutt, og at det å prøve seg med bilcrossbil som 15-16-åring var vanskelig å uvant. Bakkerud hadde tidligere kun kjørt gokart.

– Jeg ba pappa om å kjøre bilen fram til startplata for meg, for jeg fikset ikke dette med clutchen og det å løse ut den. Og da jeg fikk rallycrossbilen så var det bare enda verre.

Det er dog ikke slik at dette er første mulighet for å drive med bilsport i Norge. I både gokart, crosskart og dragracing er det muligheter å være aktiv nede i tidlig barneskolealder.

Legg inn en kommentar