Behov for cirka 500 frivillige til de norske VM-etappene


DEL
(Foto: Simen Næss Hagen)

Det må en enorm dugnadsinnsats i sving for at Norge skal kunne gjennomføre sin del av Rally Sweden.

Fredag 16. februar kjøres den første ordentlige dagen av Rally Sweden, og den foregår for det meste på norsk side.

Og det er norske klubber og kommuner som har ansvaret hvor henholdsvis Svullrya- og Hof-Finnskog-etappen, og mesteparten av Röjden kjøres også på norsk jord.

– Bare inne på etappa trenger vi rundt 200 personer, sier ansvarlig for Svullrya-etappen, Per Gunnar Aarnes, til Parc Fermé.

Utfordring å få fri fra jobb

Han representerer KNA Kongsvinger og legger ikke skjul på at de ikke er helt i mål med alle vaktene enda, og ser gjerne at flere frivillige melder seg slik at kabalen kan gå opp.

– Vi har lag og foreninger som er besatt, men vi trenger fortsatt enda flere som kan stille opp. Utfordringen er selvfølgelig det å få fri fra jobb ettersom dette går på en fredag, sier Aarnes.

- ANNONSE -

Om du dog er rallyinteressert og uansett ville fått med deg Rally Sweden, så kommer man ikke helt tomhendt fra vaktposten selv om jobben er dugnadsbasert.

– Du får jo marshall-brikka som du kan bruke som rallypass resten av helga, og hvis du tenker på hva et helgepass koster, i tillegg til programmet og lua som du også får, så er det fort en tusenlapp spart, sier Aarnes.

LES OGSÅ: Slik kan det bli mer attraktivt å være frivillig i norsk rally
LES OGSÅ: Helene er symbolikken på bilsportens frivillighet

Kontroll i Åsnes

Han har tro på at det går i land, selv om det på begynnelsen av året fremdeles mangler en del folk. Litt lengre nord i området, nærmere bestemt Hof-Finnskog i Åsnes, går det heller rolig for seg. Håvard Udnæseth og KNA Solør føler de har alt under kontroll for Hof-Finnskog-etappen, som var ny for anledningen i fjor.

Odd Jarle Neser, Lars Henrik Sagmoen og Joakim Botilsrud et tre av eksemplene på frivillige vakter på Hof-Finnskog-etappen i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Vi sendte ut meldinger i romjula og folk har begynt å melde seg. Det pleier stort sett å gå bra, og det er mange som syns det er fin måte å se på rally på ved å være med å stå vakt, sier Udnæseth til Parc Fermé.

Totalt er de bortimot 170-180 stykker, og tar vi med de frivillige som må stille opp på Röjden-etappen, så er det mer enn 500 personer i sving for at etappene kan kjøres.

Norsk-svensk samarbeid siden 2011

Det er ventet titusenvis av ihuga rallysupportere ut i skogene sørøst i Hedmark, rundt Kongsvinger-traktene, og for at dette skal gå smertefritt for seg så kreves det et enormt frivillig apparat i form av vakter og liknende.

Skrur vi tiden syv år tilbake, til 2011, så finner vi den første utgaven hvor Norge stilte opp med noen kilometer med vei da Röjden-etappen, også kjent som Løvhaugen for lokalkjente, tok del i programmet med start og mål på svensk side og resten av etappen innenfor Norge.

Tor Solbergseter har vært en av rallyildsjelene i Kongsvinger-traktene i mange tiår. Her som vakt i fjor på Röjden-etappen som binder Norge og Sverige. (Foto: Simen Næss Hagen)

I 2012 eskalerte samarbeidet mellom Norge og Sverige hvor Mitandersfors-etappen, som blant annet gikk forbi gården til Petter Solberg ved norskegrensa, bandt landene sammen hvor førerne kjørte inn i Norge.

Siden har den svenske arrangøren samarbeidet tett med de lokale kommunene Kongsvinger, Grue og Åsnes – noe som gjør at Norge likevel får sin del av Rally-VM-kaka etter at Rally Norway-prosjektet tok slutt etter 2009-utgaven.