Fredrik gjør comeback «på ordentlig» med 1200 hestekrefter
Mannen som ble sett på som ett av Norges største racingtalenter på 90-tallet er ikke vond å be når han får en ny sjanse mer enn 20 år senere.
Comebacket i Racing-NM på Rudskogen i fjor lignet kanskje en «one shot», men nå har Sørlie fått vann på mølla. Det vil si, han fikk en telefon han enkelt og greit ikke kunne si nei til.
– Jeg har som policy å aldri si nei dersom det byr seg en mulighet for å kjøre fort med bil. Dette er en vinn-vinn-situasjon der jeg får muligheten til å kjøre racing, samtidig som vi samler inn viktig informasjon som teamet kan bruke i utviklingen av den nye bilen, sier Fredrik Sørlie til Parc Fermé.
Gullambisjoner
Teamet som tok kontakt er Zyrus Engineering, i regi av teamsjef Radni Molhampour. Naturlig nok sikter de høyt når de bygger en Lamborghini Huracan Super Trofeo som kommer til å yte intet mindre enn 1200 hestekrefter, og de stoler på Sørlies førerferdigheter, selv om han ikke har kjørt altfor mye konkurranse de siste årene.
– Målet vårt, ved siden av å vinne NM, er å gi Fredrik mest mulig setetid i Super Trofeo-bilen, slik at han er best mulig rustet til å gjøre jobben som testsjåfør på den nye bilen, sier teamsjefen i en pressemelding.
For det er altså kombinasjonen testfører og NM-deltaker som gjør at Sørlie får denne muligheten. Selv lever han i dag fortsatt av «villmannskjøring», dog under kontrollerte former i forbindelse med film- og reklameinnspillinger hvor han ter seg som stunt- og presisjonsfører.
Ikke egne ressurser
Norgesmesterskapet, derimot, det kommer også til å henge høyt, selv om det verken skal stå på redskapen eller CVen til sjåføren.
– Dette er den første muligheten jeg har hatt til å kjempe om et NM-gull, så det er ikke noe annet som betyr noe for meg, sportslig sett. Samtidig er det viktig for oss som team å finne ut mest mulig om bilen og samle data. Heldigvis går dette litt hånd i hånd. Jo mer vi lærer, jo fortere vil jeg kunne kjøre, sier Sørlie.
– Hvor lenge har du kjent på at du vil gjøre et ordentlig comeback?
– Det har jeg egentlig ikke tenkt så mye på. Jeg tar ting litt som det kommer. Lysten til å kjøre racing har alltid vært der, men jeg har ikke ressurser til en egen satsning. Derfor handler mer om å være der når muligheten byr seg, sier 41-åringen.
Konkurransemenneske
Mangelen på konkurranseerfaring de siste årene skal imidlertid ikke stoppe ham. Comebacket på Rudskogen i fjor var også på mange måter vellykket med to seiere og fire pallplasser i de to siste NM-rundene. Siden er det mer enn 20 år siden Fredrik kjørte aktivt da han blant annet herjet i Formel Ford på de britiske øyer der han fikk tilnavnet «Formula Fjord».
Ved siden av jobben som stuntsjåfør bruker han også enormt mye tid bak PC-skjermen med simracing, slik at vinnerskallen absolutt er vedlikeholdt utenfor konkurransearenaen.
– Jeg er et konkurransemenneske med masse prestasjonsangst og fobi mot å tape, så racing har alltid vært en del av hverdagen. Enten det er på simulator eller i virkeligheten. Selv i jobben finner jeg alltid en vinkling som gjør at jeg gjør det til en konkurranse for meg selv, sier han.