Fransk avis: Citroën-sjefen tilbakeviser ryktene om Ogier og egen framtid
«Sebastien Ogier til Toyota og Citroën ute av VM», florerer det på nett torsdag. Men Pierre Budar står fortsatt det deres eget toårs-prosjekt og at årets bronsevinner fortsatt kjører for dem neste år.
Men ryktene som ved sannhett ville slått ned som en bombe i WRC-miljøet kommer fra både sterke og mindre sterke kilder torsdag formiddag. Lenge har det vært rykter om at Sebastien Ogier er på vei til Toyota, etter lengre misnøye med bilen samtidig som hans kone også gikk hardt ut mot teamet i sosiale medier, og torsdag kom det parallelle rykter om at Citroën trekker seg fra VM-sirkuset.
Dette er først og fremst italienske kilder fra en rekke nettsteder og kontoer på sosiale medier, samtidig om den italienske avdelingen til ellers pålitelige Motorsport Network (som eier Autosport og Motorsport.com, journ.anm.) også hevder å ha kilder på at Citroën forsvinner fra VM.
PSA satser på Langdistanse-VM
Dette begrunnes i nyheten om PSA vil tilbake igjen til Langdistanse-VM (WEC) med Peugeot når det nye hypercar-reglementet introduseres for neste sesong, hvor det i flere år har vært hybridløsninger som også WRC skal over på i 2022. Peugeot skal gjøre sitt comeback i WEC i 2022, etter at de har en sterk historikk fra dette sirkuset me blant annet Le Mans-seire i 1992, 1993 og 2009. Og dette skal ifølge den italienske avdelingen gå utover PSAs forpliktelse til Rally-VM gjennom Citroën.
Skal vi tro et tett intervju med Citroën-teamsjef Pierre Budar i Frankrikes største sportsavis, L’Equipe, så er det lite hold i ryktene (bak betalingsmur). I intervjuet kommer det fram at Ogier fortsatt forplikter seg til kontrakten for neste år, og at Citroën fortsatt skal satse videre. Etter Rally Spania gikk også teamet ut i egne pressemeldinger og var tydelige på at de hadde startet forberedelser og videre utvikling 2020-sesongen.
– Han er på en toårskontrakt, og fra begge sider er det klausuler basert på prestasjon. Men de er oppfylt både av oss og han. Det er ingen klausul som gjør at partene kan fratre på en kontraktsmessig måte. Vi diskuterer, han vet hva vi gjør og hvilke planer vi har, sier Budar til avisen.
Endringer i mannskapet
Han blir utfordret på at de har levert dårligere resultater en forventet, spesielt med tanke på at Ogiers gullrekke på seks VM-gull siden 2013 i år ble brutt av Toyota-fører Ott Tänak. Budar blir også spurt it om Ogiers til dels kraftig kritikk av bilen.
Budar forklarer dette med store utskiftninger av mannskap.
– Grunnlaget i bilen i sterkt. Men det har vært endringer i det tekniske teamet hos oss. Da er det ikke alltid lett å dra i samme retning, og vi har et ungt teknisk mannskap som har manglet erfaring og rutine i Rally-VM. Det har også vært begrenset med testing for oss, sier Budar videre.
Han legger også trykk på det store budsjettargumentet vedrørende at de kun har kjørt med to biler sesongen, og at dette har gjort at de har stilt svakere i kampen om fabrikkmesterskapet.
– Med et begrenset budsjett så valgte vi å bruke kun to biler for å bruke mer ressurser på utvikling. Vi har et prosjekt over to år, og det er begrenset hvor mange godkjenner (les homologeringer, journ. anm.) vi kan få fra FIA. Konkurrentene har brukt mer enn oss, men det har gjort at vi har staket ut en kors, og at vi vil stå bedre rustet i 2020, konstaterer Budar.