Frank Tore ville også leke med tidelene – men så mistet han kontrollen over bilen
Men for den regjerende norgesmesteren er det en fattig trøst at tempoet hans kan matche førere med fersk, internasjonal erfaring.
RALLY: Det utspant seg en soleklar tettrio gjennom Sigdalsrally som åpnet NM-ballet i rally denne sesongen.
Etter de tre første etappene hadde Eyvind Brynildsen, Ole Christian Veiby og Frank Tore Larsen vunnet én etappe hver, og det skilte aldri mer enn syv sekunder mellom dem. På det tetteste etter SS4 ledet Veiby med 4,1 sekund på Brynildsen, som igjen var bare seks tideler foran Larsen og kartleser Morten Erik Abrahamsen.
Men på SS6 var det stopp for Frank Tore Larsen, hjemmefavoritten som har et NM-gull å forsvare. Og den eneste i tettrioen uten nevneverdig internasjonal erfaring, og således noe tidligere tempo å vise til utover at han har vært i norgestoppen i flere år.
For nå øynet han muligheten til å slå to førere som har en langt mer innholdsrik CV enn han, og på mange måter kunne han få den bekreftelsen han selv er opptatt av å ha.
Kjente ikke punkteringen
Det sa altså stopp på legendariske Letmolia. Et ørlite kutt førte til en punktering han ikke kjente noe av, før han plutselig stod sjanseløs og hjelpesløs i brøytekanten, uten tilskuere i nærheten til å dra han opp. Sigdalsrally var med det historie, og fjorårets meter åpner sesongen med null poeng.
– Vi fulgte linja i en «halv fem venstre». Jeg ville ikke ut i det løse i 150 kilometer i timen i en slik sving, men jeg kjente at jeg traff noe i innersvingen. Men ingenting tilsa at det var en punktering, så vi fortsatte i 800 meter til, men så kom vi inn i en «fire høyre» og dekket bare vrengte seg over, så vi hadde ingen sjans til å klare svingen, sier en skuffet, men fattet Frank Tore Larsen til Parc Fermé.
For ja, nå er han avhengig av litt mer hjelp for å komme inn i NM-kampen igjen, selv om sesongen såvidt har startet. Målet er helt klart å forsvare NM-gullet, men med en fulltsatsende Brynildsen i seiersform, og en Veiby som ikke helt umulig kan finne på å satse fullt på NM, så kan konkurransen bli vesentlig tøffere denne sesongen.
Skulle kjempet om seieren
Spesielt fordi to andre førere som er å vente høyere opp på listene, Marius Aasen og Anders Grøndal, fortsatt hadde et godt stykke opp til trioen i tet.
– Vi vil jo kjempe om seieren, og vi var tre stykker innom ett sekund på en av etappene. Jeg visste at jeg måtte kjøre optimalt for å ta seieren, og da kan jeg ikke ta det rolig i en kilometer etterpå bare fordi man har vært i en liten «cut». Da taper du et sekund, og da har du ikke sjans til å vinne. Du ser jo det når det skiller bare to tideler i mål, sier Larsen.
En tidelkamp han og kartleser Abrahamsen gjerne skulle vært med på selv. Og han tror han hadde hatt en fair sjans, selv om det nå bare blir hypotetisk.
– Jeg sitter med følelsen av at vi kunne kjempet om den, men det får vi aldri vite nå, sier 31-åringen fra Steinberg.
Fattig trøst
Trøsten er likevel at han befester et tempo med toppnivået av det Norge kan by på i R5/Rally2-kategorien. Veiby og Brynildsen har i løpet av de siste to årene levert pallplasser på internasjonalt nivå, selv om de hadde sporadisk kjøring i utlandet i fjor.
Men så lenge Larsen selv aldri får målt krefter med europa- og verdenseliten, så er det kun hans egne landsmenn på hjemmebane som blir hans målestokk.
– Selv om det er surt å stå igjen med null poeng etter første NM-runde, og sånn sett er ute av gullkampen på egne premisser i alle fall, så syns jeg samtidig at det nettopp er det som er trøsten. At vi i dag var der jeg mener at jeg i mine øyne skal være. Kanskje ikke med det utgangspunktet og de forutsetningene man har, men med mine ambisjoner så ønsker jeg å kjempe om seieren i hvert løp, uansett hvem jeg kjemper det, om det er Veiby, Brynildsen eller Mads Østberg og Andreas Mikkelsen for den saks skyld, slår han fast.