Fra verdensmester til læregutt - slik blir Johan en bedre rallyfører
Han tok karrierens første pallplass i et internasjonalt rallyløp. Johan Kristoffersson mener han har mye å takke sin norske lagkamerat for sin lynraske utvikling i rallyløypa.
(TORSBY): Han slutter aldri å overraske, den godeste Johan Kristoffersson. Historien om hans VM-dominanse i rallycross er viden kjent. Når det er snakk om rally, så henger han og Ole Christian Veiby rundt hverandre som gode kamerater, teamkolleger og sparringspartnere.
Det kunne fort blitt en sekundstrid mellom Volkswagen-gutta, som i tillegg til å ta del i EVEN Management også har dannet rallyteam gjennom Johan Kristofferssons samarbeidspartnere. Det lå på mange måter an til en sekundstrid gjennom fredagens kjøring, der Kristoffersson var helt der oppe og snuste på topptider.
Vil gi tilbake
Men 22-årige Veiby beviste at han nå begynner å få erfaring og pondus bak rattet. Fra start til mål hadde han på mange måter full kontroll. En rutine han egentlig ikke har kjent på tidligere, da han ikke har klart å ha et vinnertempo gjennom helgen.
I tillegg til å kjempe for seg selv, har han også gjort sitt for å bidra til at den banevante Kristoffersson også kunne ta noen steg i rallyen. Han har allerede «gitt fra seg» sin gamle kartleser Stig Rune Skjærmoen, og under VM-runden har de delt hotell og studert videoopptak av hverandre og delt erfaringer og tips.
– Johan har hjulpet meg utrolig mye gjennom min karriere, helt siden vi begge kjørte Porsche tilbake til 2013 og også gjennom rallycrosstiden. Nå har det vært min tur til å gi han gode tips, sier Ole Christian Veiby til Parc Fermé.
Åpnet løpet med etappeseier
Likevel fikk Veiby seg en aha-opplevelse under de norske etappene fredag.
– Fredag ble jeg litt stressa og lurte på om jeg nesten hadde gitt han litt for mange gode tips. Han var nærmere enn jeg ønsket, og tok meg med et tidel, sier Veiby, og viser til at Kristoffersson tok etappeseier på Hof-Finnskog-etappen hvor Veiby selv er lommekjent.
Kristoffersson startet som han avsluttet. Med etappeseier i klassen. Og tredjeplassen i klassen kunne vært bedre. Lørdag kom han til kort med sin mangelfulle erfaring, da dette tross alt var «kun» hans 13. rallyløp siden debuten i Numedal i 2015.
En enkel avkjøring gjorde at han ble stående i brøytekanten, og tapte ett minutt og 50 sekunder. Totalt var han to minutter og 19 sekunder bak Veiby etter siste etappe søndag. Med andre ord sier det seg selv at Kristoffersson kun var denne ene førerfeilen av å henge seg på nordmannen hele veien inn.
– Om du er verdensmester, for så å tro du at du er verdensmester, så kommer du aldri til å bli verdensmester igjen etterpå. Du må lære hele tiden. Når man er teamkompiser så får man svar når man spør. Vi har ingenting å skjule, sier Johan Kristoffersson til Parc Fermé, og uttrykker stor takknemlighet over å kunne suge til seg all av erfaring og tips fra Veiby.
Studerer video av hverandre
Mellom første og andre tur på Likenäs-etappen søndag fikk han blant annet full tilgang til videoen til Veiby fra etappen. Og slik har de jobbet hele helgen. De har studert hverandres videoer, og som kartleser Skjærmoen sier, så bygger de hverandre opp hele tiden.
– Det går mye på at Ole kjenner etappene på en annen måte. Å se på videoen hans, så kan jeg se hvor jeg er for forsiktig. For meg er det vanskelig å vite hvor. Noen steder kjører jeg like fort, samtidig som jeg taper andre steder. Og fordi jeg ikke kan ta noe igjen der jeg kjører fort, så må jeg finne ut hvilken sving jeg kan holde fullt i framfor å ha en «maybe» i notene, sier Kristoffersson.
«Maybe» betyr på kartleserspråk at man holder igjen om man ikke er 100 prosent trygg på at svingen går på full gass. Første turen på Likenäs var Johan 10,8 sekunder bak Veiby. Andre turen var gapet kun 3,1 sekund.
– Jeg kan ikke hver sving på samme måte som de erfarne. Jeg kan kanskje partier hvor det går fort fram til den og den svingen. Mens Ole og de vet hvor man kan holde «flat» der og der.
Vil utfordre Johan på asfalt
Kristoffersson skal primært satse på WTCR, som er verdenscupen for standardbiler i baneracing, i tillegg til at han skal kjøre fullt svensk mesterskap i rally.
Samtidig har den doble rallycrossverdensmesteren bevist han har hører hjemme i rallyløypa. Teamkompis Ole håper å se Johan i flere rallyløp i WRC 2-klassen denne sesongen.
– Det hadde vært kult å konkurrere på et annet underlag enn snø. Jeg kunne tenkt meg å kjøre mot ham på asfalt. Han kommer jo fra baneracing, men asfaltrally er veldig komplekst. Jeg sier ikke at han ikke ville prestert der, men det blir litt annet enn å kjøre på en bane, sier Veiby.