Dette er starten på finalen, hvor Ole Christian Veiby stod i beste startspor. Nå var han ikke lenger konfliktsky i dueller, og Veiby hadde spisse albuer i denne knallharde duellen mot Niclas Grönholm. Men det kostet ham kanskje en potensiell finaleseier også ettersom både Johan Kristoffersson og Timmy Hansen til høyre utnyttet denne situasjonen til det fulle.

Fra stang ut til stang inn – slik har Ole Christian taklet overgangen til både VM-nivå og elbiler

Kjøringen i RallyX Nordic var for det meste bare plagsomt for Ole Christian Veiby. Men når han først skulle menge seg blant verdenseliten, så viste rallyprofilen også helt nye sider av seg selv.

Publisert

RALLYCROSS: Sesongstarten i årets verdensmesterskap er for mange av det kontroversielle slaget.

RALLYCROSS: Sesongstarten i årets verdensmesterskap er for mange av det kontroversielle slaget.

Det er første gang at toppklassen kjøres med helelektriske biler, noe en stor andel supportere har vist en åpenbar misnøye med, og etter måneder og år med utsettelser og forsinkelser, så rakk åtte biler å stå klare.

I en av de satt Ole Christian Veiby. Bilsportutøveren fra Kongsvinger har egentlig satset fullt på rally for å oppnå drømmen om å kjøre på øverste nivå der internasjonalt. Men tidene er blitt trangere og mulighetene færre, mens det åpnet seg en sjanse i Rallycross-VM.

Familieteamet Kristoffersson Motorsport i Arvika har tette bånd til Veiby og hans far Erik, og de ønsket også å få Ole Christian inn som en av deres tre førere som de satser på i år.

Tredjeplassen i finalen er på papiret et stort høydepunkt for Ole Christian Veiby, og til tross for at toppnivået var enda høyere så tok han enorme steg som rallycrossfører denne helgen.

Fra stang ut til stang ut

Veiby takket ja for å benytte muligheten til å kjøre i et VM, kontra å kjøre som en privatfører på lavere nivå i rally. Derfor har han i opptakten til VM blant annet kjørt det nordiske mesterskapet, hvor det har gått trått og resultatene ikke har vært altfor overbevisende.

– Jeg syns vi har hatt mye unødvendig uflaks i Nordic og Nitro. Enten man har krasja, blitt påkjørt og sendt i rekkverket eller tekniske problemer. Det har vært mye stang ut, så deilig å få litt stang inn i rallycrossen, sier Ole Christian Veiby til Parc Fermé.

Denne helgen betalte det seg nemlig for valget som 26-åringen har tatt, ved å ta dette setet i KMS med deres nybygde Volkswagen RX1e-biler. Bygd på et velutviklet R5-karosseri, men utad markedsført mer i retning ID.3-modellene.

For selv om det bare var åtte biler på plass, så var i hovedsak de fleste førerne godt meritterte fra flere år tilbake, slik at toppnivået fortsatt holdt høyt internasjonalt nivå.

Derfor skulle Veiby få litt av hvert å bryne seg mot, deriblant hans teamkamerat Johan Kristoffersson som har vunnet VM hele for ganger, og med Hansen-brødrene Timmy og Kevin og finske Niclas Grönholm også på plass som en av forhåndsfavorittene.

Utfordrende med trafikk

Veiby hang godt med VM-eliten gjennom hele helgen, og plasserte seg inne i det gode selskap med gode rundetider og enkeltresultater i omgangene. Og han leverte også da det gjaldt som mest.

I semifinalen tok han muligheten da teamkameraten ble stående igjen i starten, og med en enkel seier her stod han også i beste startspor i finalen.

Der måtte han dog kjempe for å overleve en beinhard kamp med Hansen og Grönholm, mens Kristoffersson snek seg forbi og opp i ledelse. Veiby holdt unna for Grönholm, og hadde et høyere tempo enn Hansen foran, men den rutinerte svensken klarte å stenge døra gjennom de siste rundene.

– Jeg syns det er litt vanskelig fortsatt å ligge bak og kjøre bra. Men det er vanskelig å kjøre forbi her, sier han.

Historisk karrierehøydepunkt

Likevel ble det en tredjeplass, som absolutt er for historiebøkene - spesielt for Veiby. For i tillegg til at dette var Rallycross-VMs første helelektriske finale, så var dette altså Veibys første pallplass på øverste bilsportnivå i regi av FIA.

Og attpåtil Norges første pallplass i et verdensmesterskap siden Andreas Bakkerud i 2019. Ingen annen nordmann har vært på pallen eksempelvis i Rally-VM, og Dennis Haugers prestasjoner i Formel 3 og Formel 2 er ikke offisielle FIA-verdensmesterskap i samme grad.

– Man har jo vunnet et par WRC 2-runder i rally, og så videre. Men dette er jo øverste nivået så.

– Men føles dette like bra som for eksempel WRC 2-seierne dine?

– Nja, jeg vet ikke. Men når man starter i beste startspor, så har man en drøm til å vinne løpet. Sånn er det jo litt. Men ja, men slik starten som den ble, så skal vi være glad for at det ble slik til slutt. Johan og Timmy er rutinerte, og med litt flaks så kommer de på inneren av deg med en gang, sier Veiby.

Det er liten tvil om at de nye elbilene går ekstremt fort, og selv om de har kjøretekniske utfordringer så var det ikke vanskelig å se at Ole Christian Veiby på mange måter følte seg hjemme i dette sirkuset.

Holder høyt VM-tempo

Selv om han ikke stakk seg ut som en klar vinnerkandidat i det nordiske mesterskapet, så viste han en helt annen konkurransedyktighet og flyt på det som er ett hakk opp nivåmessig. Og det er bare marginale forskjeller på Veibys tempo kontra de aller beste førernes rene fart.

– Vi ser det på rundetidene. Det beste tidene som ble kjørt i klassen var på rundt 37,6 sekunder, mens jeg hadde 37,7. Så det er ikke så mye som skiller, sier han.

Selv om Veiby også slutter seg til det de andre førerne mener om bilens kjørbarhet med tanke på de uavhengige akslingene, så er han likevel på papiret på et helt annet nivå i dette selskapet enn i RallyX Nordic som han har brukt som oppvarming denne sesongen.

Det skyldes også flere faktorer utover det han tidligere nevnte med stang ut.

– Jeg skal vel ikke legge skjul på at Audien som vi kjørte heller ikke har passet meg like godt. Så ærlig skal jeg være. Denne bilen her er noe som passer meg mer, med geometri og slik. Det er jo en Polo R5. Man kjenner igjen konseptet, og det er mange av de samme folka som har bygd både WRC og R5 fra Volkswagen. Det er klart, det passer meg ganske mye bedre - det er jeg ganske sikker på.

Powered by Labrador CMS