Håkon Jakobsen Lund:
Fra sorg til suksess med solid støtte fra sin egen motorklubb
Forløpet til Håkon Jakobsen Lund (13) sin rakettkarriere i crosskart begynner med et trist og tragisk bakteppe. Nå blar hans egen motorklubb opp hos atter hedmarking i spennende frammarsj i motorsporten.
CROSSKART: Det bugner av aktivitet i hamarregionen, med Vendkvern motorbane som det store samlingspunktet. Og i en region som har dyrket tradisjoner med både utøvere og billøp høyt oppe på rangstigen i norsk bilsport, så fortsetter også rekrutteringen med uforminsket styrke.
I baneracingen har Christian Krognes slått seg opp som en utøver i verdensklasse, der hans barndomskompis Kenneth Østvold også herjer på samme arena uten å måtte betale for å kjøre.
Og blant unge rallyførere er Karl Peder Nordstrand å regne som Norges neste store håp, mens hans jevngamle skolekompis Tobias Grandum Spangen også fikk plass på bilsportlandslaget etter at han vant den prestisjefylte Bilsporttalentet-konkurransen i 2022, som forøvrig Nordstrand vant i fjor.
Medaljer utenfor Norge
Og der disse to sistnevnte kommer fra, nemlig crosskarten, så er det nå en ny unggutt som får et lite ekstra lys kastet over seg. Navnet er Håkon Jakobsen Lund, han er 13 år, fra Løten som ligger mellom Hamar og Elverum, og han har kjørt 85-klassen i crosskart i bare to år. I fjor resulterte det i svensk gull og NEZ-sølv (nord-europeisk mesterskap, journ.anm.), mens det ble én pallplass og sjetteplass totalt i norgescupen.
I det som er klassen med desidert størst bredde har han derfor rukket å menge seg høyt oppe på listene etter to aktive sesongen.
– Det har vært et tøft nivå, i alle fall! I det første året mitt i de første løpene så var det jo 40 stykk i klassen min. Også var det så sjukt jevnt også da, sier Håkon Jakobsen Lund til Parc Fermé.
Derfor fikk han stipendet
Denne uken fikk han gladmeldingen fra motorklubben sin, NMK Hamar. Han tildeles nemlig 20.000 kroner i klubbensf eget utviklingsstipend. Klubben åpnet opp for søkere, og nå har de gitt sin begrunnelse i hvorfor Håkon mottar svært kjærkomne og viktige midler i en kostbar idrett som bilsport. Og på crosskartnivå kan 20.000 utgjøre en betydelig del av et budsjett.
– Håkon har utmerket seg i løpet av de to årene han har deltatt i crosskart 85cc, og har oppnådd imponerende resultater, inkludert en tredjeplass i NEZ i sin første sesong. Til tross for utfordringer i fjorårets sesong, har Håkon fortsatt å utvikle seg som fører og ble svensk mester og sikret seg en andreplass i NEZ. Selv med motorproblemer i to av rundene, klarte han å oppnå en respektabel sjetteplass i Norgescupen, skriver klubben i en pressemelding.
Og leder for NMK Hamar, Guro Haug Buvik, følger opp med følgende:
– Som en regional klubb med medlemmer hovedsakelig fra kommunene Ringsaker, Stange, Hamar og Løten, har NMK Hamar et sterkt engasjement for å støtte og utvikle unge talenter innen bilsporten. Klubben er stolt over å kunne gi økonomisk støtte til lovende utøvere som Håkon, og ser frem til å følge hans videre suksess på banen, sier lederen.
Går opp i klasse
Naturlig nok ekstremt takknemlig, men det ante en liten tanke da Håkon fikk direkte innkalling og oppfordring om å stille opp på klubbmøtet som skulle avholdes. For han hadde søknaden på stipendet i bakhodet, uten at han hadde de enorme forventingene i det søknaden var sendt inn.
– Jeg fikk beskjed om at jeg måtte møte opp på klubbmøtet. Jeg hadde tenkt å dra dit uansett, da. Men så dro vi dit, og så fortalte dem at de skulle gi ut det stipendet der, sier 13-åringen.
Timingen er god med tanke på karriereposisjonen hans. I år har han steget opp i det som normalt kalles for 125-klassen, men som formelt døpes om til Klasse 1 i Crosskart-NM ettersom det nå også fases inn 250 kubikkmotorer med firetakt, med omtrentlig samme konkurransedyktighet som en to-takters 125 kubikkmotor.
Selv om bredden kanskje ikke er like stor i 125, så er deltakelsen fortsatt god, og alle fem foran ham i norgescupen skal også ta steget opp, ifølge ham selv. Men det å gå videre er et tegn på at han vil noe med crosskartkjøringen sin.
– Det blir nok vanskelig det første året. Vi får se. Målet er først bare å henge på nå første året, sier Jakobsen Lund.
Mistet faren for fire år siden
Kjøretrening og kjøreglede henger høyt. Med 20 minutter kjøring til Vendkvern utnytter han all treningstid han kan få. Og det at klassen har god bredde i Sverige betyr også mye for ham, selv om han er klar på at nivået har vært noe høyere i Norge de årene han har kjørt.
– Det er viktig å kjøre mye løp. Det er det man får best kjøretrening av, og at man får konkurrert mot andre, sier han.
Historien om Håkon er dog ikke av en helt A4-karakter. I miljøet kjenner mange til bakgrunnen hans, og mye av bakteppet for at han er blitt en aktiv bilsportutøver. I 2020 mistet han faren sin, Tore Lars, etter en garasjeulykke hjemme i Løten. Samme garasje som nå huser hans crosskart, hvor han selv tilbringer timer og dager for å mekke, styre og ordne.
Selv stilte Håkon opp i en større reportasje og NRKs supernytt i fjor, etter at han selv hadde fortalt sin historie til lokalavisa Hamar Arbeiderblad. Her har han fortalt åpent om bakgrunnen sin, om sorgprosessen han gikk igjennom, og hvordan motorsporten og crosskarten har stått sentralt i å komme seg opp på beina igjen.
– Jeg var sammen med pappa de siste fem dagene han levde. Fatter`n og jeg var mye i garasjen sammen. Og inne ved spisestuebordet bygde vi RC-lastebiler. Jeg skal bli som pappa å kjøre en svær Scania. Jeg tror han ville likt at jeg kjører crosskart også, sa Håkon til Hamar Arbeiderblad.
Løten-guttens åpenhjertige deling om det mest grufulle en sønn kan oppleve på denne måten, der han attpåtil ble tidvis vitne til hele hendelsen som til slutt endte med farens død, er blitt svært godt mottatt blant publikumet som fikk se og høre Håkons historie.
Ble bitt av basillen
Støtten har vært enorm. For Håkon og farens felles interesse for bil satt sterkt i kroppen. To år senere ble Håkon altså en aktiv bilsportutøver.
For det var Håkons fetter, Robin Larsen Hermansen, som skulle bli inngangen til crosskarten da de reiste på NM-runden på Bollandsmoen under en trøndelagsferie en stund etter dødsfallet, primært for å se på Robin.
Håkon ble umiddelbart bitt av basillen da han fikk oppleve crosskartene på nært hold, og mamma Eileen backet sønnen fra første sekund med innkjøp av crosskart høsten 2021, før det ble full satsing i norgescupen i 2022.
– Faren min var veldig bilinteressert. Så før jeg begynte med crosskart og sånn, så drev jeg mye og skrudde på ting og prøvde meg, forteller Håkon.
Oppmerksomheten for NRK-reportasjen tok han også imot med rak rygg.
– Jeg syns sjøl det er bare er bra å fortelle om det. Det kan være bra for andre å høre. Også ble det jo delt over alt, og mange syns det var bra. Jeg fikk mye meldinger privat og sånt, sier Håkon, som etter hvert løp bruker minst fire-fem timer i garasjen.
Drømmer om rallycross
Han får enorm støtte på hjemmebane. Mamma Eileen har fått se en sønn som vokser på og utenfor banen, og stilt opp tykt og tynt i en svært vanskelig prosess de måtte gjennom.
Inn i bildet kom også familievennen Rein Anders Ekrem inn i nærmest en ny farsrolle for Håkon, som bistår med skruing og støtte for at han nå kan oppleve det privilegiet det er å få være bilsportutøver på et godt nivå i så ung alder.
– En dag har jeg lyst til å kjøre rallycross. Selv om man jo må tenke realistisk. Men det hadde vært kult å kjøre rallycross en gang, sier Håkon.
Flere av dagens store profiler på løst underlag dyrket karrieren sin nettopp i crosskart. Den mest kjente av dem er kanskje Oliver Solberg.
– Ja, det er jo Oliver og sånn da, sier løtengutten på spørsmål om han har noen forbilder og inspirasjonskilder.
– Han er jo den jeg ser opp til. Om hvordan han kom seg opp dit han kom. Med crosskart og sånt, understreker han.
Skaffer sponsorer selv
Men først må en crosskartkarriere finansieres. 20.000 kroner kommer godt med. Utover det er det Håkons egen jobb å skaffe sponsorer. På hjemmebane får han god hjelp både av mamma Eileen og av Rein Anders, men hovedjobben må han gjøre selv.
– Det vi gjør, det er at jeg og mamma setter oss ned og skriver en kontrakt. Så må jeg dra til dem og spørre om de vil være med.
– Hvordan er det å banke på døra? Går det greit eller er det lett kvie seg?
– Neida, jeg syns det går bra! Det verste man kan få er jo bare et nei, slår han fast.