Fra Peugeot til Porsche: – Pappa trodde overgangen kunne bli for brå for meg
Da Isabell Rustad testet en Porsche Cayman GT4 for første gang fikk hun «flashback» fra gokartkjøringen sin.
RACING: Hun har kommet inn som en rakett i norsk racing og markert seg sterkt i GT5-klassen i norgesmesterskapet. Og for 17-årige Isabell Rustad har det vært en bratt læringskurve de siste sesongene hvor gokart er byttet ut med bil, der den lavest rangerte GT5-klassen for det meste består av standardbiler med svært lite modifisering, enkel teknologi og begrenset motoreffekt.
Og om det ikke høres så brutalt ut å gå fra en GT5-bil til en GT4-bil, så er GT4 i denne sammenheng noe helt annet. For når hun skal vise seg fram i Porsche Sprint Challenge-serien på Rudskogen i forbindelse med den storstilte Porsche-festivalen, så er det ingen norsk-klasset GT4-bil hun skal kjøre, og noe som er langt unna hennes Peugeot 206 som er GT5-klasset i Norge.
Møter Lund Svindal
Hun får nemlig sin livs sjanse å vise seg fram i en FIA-homologert GT4-bil, en Porsche Cayman, som internasjonalt for mange er det første steget man tar inn mot høyprofesjonelle GT3-biler. For den skandinaviske sprintserien, med blant annet alpinprofilen Aksel Lund Svindal som en av forhåndsfavorittene, kjører med disse GT4-bilene fra Porsche.
– Kjempemorsomt! Litt uvant i starten, sier Isabell Rustad om sine aller første runder i en slik doning.
NM-sesongen for GT5 ble avsluttet på Vålerbanen forrige uke, mens de tre øverste GT-klassene i NM skal avgjøres under nettopp Porsche-festivalen. Men i stedet for å gjøre et innhopp i den norske GT3-klassen, hvor en slik FIA-GT4 Cayman er klasset inn, så kjører hun heller i sprintserien som primært har sin base i Sverige.
Ønsket mer kjøring etter NM
Det dukket rett og slett opp en mulighet hun ikke kunne si nei til, spesielt når både Porsche Norge og hennes trofaste sponsor HTB Racing sørger for at budsjettet for slik kjøring går i orden.
– Vi var litt der at det hadde vært gøy å kjøre mer etter at NM var ferdig. Så vi tenkte at det kunne vært gøy med Porsche-festivalen, men samtidig tenkte vi at det nok ikke går fordi bilen er litt for kraftig for meg, sier Rustad.
Pappa Tommy, en svært kjent racingskikkelse både i Norge og Sverige, så at rundetidene fra en GT4-Porsche matcher STCC-nivået, og han vet godt hva det går i å hevde seg i STCC.
– Ja, pappa trodde det kunne bli en for brå overgang for meg, ler Isabell.
Overrasket seg selv
Hun fikk teste bilen som Erik Lynne eier, som rallyprofil Marius Aasen skal kjøre under festivalen. Og det var en trening som for Isabell gikk over all forventning.
– Jeg fikk en god flyt etterhvert og tenkte ikke på at det gikk så fort. Det var jo paddle-shift, og det gikk veldig greit. Så var det uvant både med ABS-bremser og at man venstrebremser, noe man ikke gjør i GT5. Og at det var bakhjulstrekk da. Egentlig fikk jeg litt gokart-følelse av det, sier hun.
Det var da hun så rundetiden, sammenliknet med godfølelsen hun selv fikk, at de bestemte seg for å gjøre et framstøt mot festivalen, der NM-fører Svein Tore Sæther tilbød seg å stille bilen til disposisjon for Isabell.
– Bestetiden min var 1:30,1. Ifølge «laptimeren» var det også raskere enn Marius da han prøvde bilen. Så det ble bare sånn «hva, dette gikk jo kjempebra»!
Usikker på neste sesong
NM-sesongen er som nevnt over, og dette er første gang racingdatteren prøver seg på et steg videre enn norsk GT5. Likevel står hun overfor et dilemma for neste år, spesielt om det skulle vise seg at hun takler denne overgangen godt også i sprintserien på Rudskogen.
– Vi vet ikke helt hva vi gjør neste år. Jeg har fått prøve TCR-bilen til Jan Henning Kleiv, så jeg har fått litt smaken på det også. Samtidig forsvinner de største motorene fra GT5-klassen neste år, så da kan det hende at bilen min blir litt mer konkurransedyktig. Så å kunne kjempe i NM da har jeg jo veldig lyst til, samtidig som det jo frister å gå videre også, sier 17-åringen.