Marcus Myrseth er inne i sin andre sesong med sin Volkswagen Polo sammen med DRIVE Norge, og endelig ble det fullklaff for 19-åringen fra Bjørkelangen.

Fra mareritt til mesterverk for Marcus Myrseth

Bilen var alvorlig syk og det var umulig å sette en diagnose. Men denne helgen kom gjennombruddet for Marcus Myrseth.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Han gjorde sitt inntog i Rallycross-NM i fjor, på første forsøk i Supernasjonal klasse 4, og fortsetter i samme stil i år. 19-åringen Marcus Myrseth fra Bjørkelangen hadde dog en imponerende start på sin første rallycrossesong med en pallplass og femteplass sammenlagt i NM i fjor, men det betyr at lista også skal heves for årets sesong.

RALLYCROSS: Han gjorde sitt inntog i Rallycross-NM i fjor, på første forsøk i Supernasjonal klasse 4, og fortsetter i samme stil i år. 19-åringen Marcus Myrseth fra Bjørkelangen hadde dog en imponerende start på sin første rallycrossesong med en pallplass og femteplass sammenlagt i NM i fjor, men det betyr at lista også skal heves for årets sesong.

Søndag kom gjennombruddet! Først forsåvidt allerede på lørdag med karrierens første bestetid i en omgang, som han fulgte opp med såpass god kjøring - utenom en feil i tredje omgang - til at han stod i beste startspor i finalen.

– Alt er perfekt

Og derfra og ut var det ingen grunn til å se seg tilbake. 19-åringen fikk målflagget først, 1,5 sekund foran Emile Sivesind, og kunne med det konstatere at karrierens første A-finale-seier i toppklassen i Rallycross-NM var et faktum.

– Når jeg ser på onboard-kameraet fra finalen, så ser jeg at alt er perfekt. Det er ikke én sving jeg ville gjort annerledes. På treningen hadde jeg greie runder og femte-sjette tider, men så etterpå at jeg bommet her og der. Så kom jeg på første innledende omgang, og da klaffet alt slik jeg vil kjøre, sier Myrseth til Parc Fermé.

Marcus Myrseth jages av hjemmefører Herbjørn Haug på Finnskogbanen.

Det hjelper å ha ett år på baken i rallycrossen, i det bikkjeslagsmålet som spesielt klasse 4 byr på. Å komme hit som ferskt tenåring da er ikke bare-bare, selv om man har vært Norges klare ener i shortcar.

Men nå begynner rallycrossen virkelig å sitte, og med to DRIVE-kollegaer i A-finalen med Ole Henry Steinsholt fra B-finale og opp på pallen og Knut Ove Børseth med på en femteplass, så ble denne helgen komplett.

– Det var ekstra godt å være best denne helgen. Jeg visste at det var hardt, og det visste jeg allerede i fjor. I fjor kom jeg inn med masse selvtillit og tenkte at jeg er god til å kjøre bil, men man er jo ikke det eneste. Det ble en pallplass i fjor, men du merker nå hva erfaring betyr. Det er ikke du bare kan lære deg uten å ha vært igjennom det, sier 19-åringen.

Oljeproblemer

Marcus Myrseth var strålende glad for bestetiden i 1. omgang, vel uvitende om hva som ventet ham senere denne helgen.

Starten på sesongen har vært tung. Og egentlig skal det holde hardt til medalje, selv om alt kan skje. For oljeproblemer gjennom de to første løpene har spolert forutsetningene for å kjempe om en god totalplassering.

Store problemer som viste seg å være en fillefeil.

– Vi har strulet med oljetrykket og vi har ikke skjønt hvor feilen lå. Vi sendte også motoren til Köhler som også har klødd seg veldig i hodet og knapt sovet om natten. Så på Lånkebanen bestemte vi oss for å kjøre og drite i alt av varsellamper og se om det gikk, og bilen gikk som en bøtte med møkk.

– Så testet vi på Gardermoen før Gol og det så tålelig greit. Så vi tok sjansen på Gol, men vi valgte å bryte for helgen etter to runder på innledende. Så fant vi feilen nå, som viste seg å være et adapter til oljefilteret. En teit patent som gjorde at veivakslingen druknet i olje. Det er snakk om en del til 719 kroner, sier Marcus.

Marcus Myrseth fra NM-runden på Vålerbanen tidligere i år.

Fortsetter i shortcar

Hodet er likevel hevet mot sesongslutten. For kombinert med rallycross skal han fortsatt sikre atter et NM-gull i shortcar, selv om deltakelsen har blitt mindre og mindre her med årene.

– Shortcar var kjempestort før, og jeg skjønner ikke hvorfor det har gått ned. Det er noe av det rimeligere du kan kjøre, selv om det går noe inni helvete fort.

– Men hva er fetest da av rallycross og shortcar?

– Det er to vidt forskjellige biler. Hver gang man kjører det ene så tenker man at dette er det tøffeste. Så hopper man over i det andre, også er det det tøffeste. Det er vanskelig å sammenlikne, og det er sjukt rått på hvert sitt felt, sier 19-åringen fra Bjørkelangen.

Slik gikk det i de andre klassene

Foruten Marcus Myrseth i klasse 4, og søndagens omtale av Kenneth Hansen i klasse 3, så var det også god kjøring i de øvrige klassene.

I Supernasjonal klasse 1, også er med noe synkende deltakelse de siste løpene, var 2022-mesteren Mats Marthinsen i en klasse for seg med fire bestetider og solid A-finale-seier. Totalt i NM har han så full pott som det nå går an med beste fjerde omgang, beste poengscore sammenlagt og A-finaleseier i samtlige tre hittil kjørte løp.

Johannes Rafoss.

I Supernasjonal klasse 2 er det bergen-power på topp, for Lasse Aaberg fortsetter å imponere i sin Mazda RX-7. To omgangsseire og hans andre A-finale-seier på rad, etterfulgt av Konsmo-banden Trond Simen Larsen og Petter J. Fuglestveit.

Sammenlagt har Aaberg begynt å dra litt i fra, mens medaljekampen er vidåpen med 15 poeng som skiller de seks neste på lista. I neste NM-runde på Vikedal blir det også internasjonal sus over klassen da Aabergs sambygding Andreas Bakkerud kaster seg på NM-runden i Aabergs Ford Fiesta.

I de øvrige norgescupklassene ble det finaleseier til Johannes Rafoss foran Markus Røsrud og Henrik Gjervan blant juniorene. I historisk klasse var Amund Walle i en klasse for seg da det gjaldt som mest. Bak ham fulgte Leif André Øvergård og Ken Roger Tandberg.

Powered by Labrador CMS