Fra komét til konge – men Emil tar favorittstempelet med knusende ro
Når Bakkeløp-NM går av stabelen til helgen har vi i det minste én klar storfavoritt. Men det bryr Emil Sivesind seg nevnverdig om.
BAKKELØP: – Nja, je har jo itte kjørt der enda før. Så vi får prøve. Broder’n har jo kjørt der før, så je har da vøri med og gått over der, men, sier Emil Sivesind til Parc Fermé når vi spør om forventningene til den kommende løpshelgen.
Til helgen starter nemlig Bakkeløp-NM med to separate løp rundt grusveien opp langsmed bobbanen ved Hunderfossen utenfor Lillehammer. 70 førere er klare til start i den første av totalt to løpshelger.
Den sindige og beskjedne totningen på 20 år har inntatt norsk bilsport med det vi nærmest kjenner som en finsk tilnærming. Han snakker sakte, men kjører definitivt fort.
Overlegen de siste to sesongene
For de to siste årene, etter at han dukket opp i Supernasjonal-klassene nærmest ut fra intet, så har ingen vært i nærheten av ham i bakkeløpsdisiplinen. I debutåret 2020 ble det klar seier opp VIP-veien ved Lysgårdsbakken på Lillehamer, den gang i Supernasjonal klasse 2.
Året etter, altså i fjor, oppgraderte han bilen til en klasse 4-bil, og var like overlegen også i den klassen - selv med to separate løpshelger i Bakkeløp-NM. Dermed har han to gull på to år i bakkeløp, i tillegg til gull i Supernasjonal klasse 2 og bronse i klasse 4 i rallycrossen.
Selv klarer han ikke helt å sette ordene på hvorfor han virker såpass sterk som han gjør i bakkeløp, med vesentlig mindre fartstid enn de fleste konkurrentene.
– Nei, det handler vel mest om oppsettet tror jeg. De fleste biler fungerer ganske bra, sier Sivesind, som likevel ikke legger skjul på at han også trives i bakken.
– Nei, man må jo kjøre for fullt hele tiden, for å ha best mulig tid. Også tror jeg det blir moro å kjøre oppover der. Men vi får se. Jeg får nå prøve, så får vi se hva det holder til. Man må jo komme seg opp bakken også, legger han til.
Grusdekk er tillatt igjen
Han endte på en andreplass i sesongstarten i Rallycross-NM på Momarken for en drøy uke siden. Etter overgangen til «store super» har han sammen med Jonas Dalseth Jacobsen og Fredrik Ågedal utgjort en på mange måter soleklar topptrio i klassen, før de i år også har fått besøk av Simen Engsvik i toppklassen.
Ingen av disse blir dog å finne på Hunderfossen. Blant ringrivene er kanskje Herbjørn Haug den største utfordreren i klassen.
– Vi sku ha vøri flere. Det hadde vært morsommere det også, slår Sivesind fast.
20-åringen får også en ny opplevelse til helgen ved at grusdekk er tillatt i rallycrossklassene igjen. I fjor var de pålagt å kjøre med de samme dekkene som er klasset inn i rallycrossen, mens regelverket nå er åpnet opp for dekkvalg. Traseen opp bakken ved Hunderfossen består av 100 prosent grus, slik at det er ventet at de fleste vi stille med optimale rallydekk.
– Je har itte teste så mye på grus. Og nå er det fritt med hjul og alt, slår han fast, og må bytte yt sine 17-tommers slicksdekk med mer høyprofilerte 15-tomsdekk man gjerne kjenner til fra rally.
Sliter med startene i rallycross
Likevel ser han naturlig nok fram til å komme igang med sesongstarten i bakkeløp og få kjøre en litt annen disiplin enn rallycrossen. Og det er også én spesiell årsak til at han gleder seg.
– Jeg sliter litt med startene i rallycross om dagen. Så det skal bli fint å få kjørt litt mer i fred oppover der, sier 20-åringen og konstaterer at storebror John Magnus også er tilbake igjen etter et par friår etter at broren tok over stafettpinnen i rallycrossen.
Storebror Sivesind er tilbake i sin Ford Fiesta som han har benyttet i klasse 3 tidligere.
– Men heldigvis kjører vi itte samma klasse, kontrer Emil.