Fra Indy 500 til Fuglehaugen – et bakvendtland for Helio (42)

Helio Castroneves, en av amerikakontinentes aller største bilsportprofiler, har hakket tenner og latt seg inspirere av førere som er halvparten så gammel som han.

Publisert

– Jeg er 42. Men jeg føler meg som disse «kidsene» rundt omkring her. Og jeg har så utrolig mye å lære av dem. Mange har også vært veldig vennlige og hjelpsomme og gitt meg mange gode tips og råd, sier Helio Catroneves til Parc Fermé.

Helio Castroneves har bikket 40, men følte seg som «en liten kid» i rallycrossdebuten. Ikke vanskelig å se. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Jeg er 42. Men jeg føler meg som disse «kidsene» rundt omkring her. Og jeg har så utrolig mye å lære av dem. Mange har også vært veldig vennlige og hjelpsomme og gitt meg mange gode tips og råd, sier Helio Catroneves til Parc Fermé.

I Norge er han kanskje en «nobody». Nordmenn generelt har et noe distansert forhold til Indycar og Indy500, men i andre internasjonale - og spesielt amerikanske dimensjoner - så er Castroneves en stjerne av rang.

LES OGSÅ: RX on Ice-vinneren: – Verdens beste nivå med disse bilene

Realityshow og skatte-rettsak

For eksempel da han vant USAs svar på «Skal vi danse», kalt «Dancing with the stars», et program med millioner av seere hvor han slo flere skuespillerstjerner, sangstjerner, business-profiler og andre idrettsprofiler.

Eller rettsaken i 2009 hvor han ble beskyldt for skattesvik for mange titalls millioner kroner, en rettsak han forøvrig vant fram på. Tungt dekket i mediene fordi han er en enorm profil.

Men sportslig sett har han først og fremst vært en av de største profilene i Indycar, med tre seire i det legendariske Indy 500-løpet på Indianapolis, og med flere sammenlagtmedaljer fra 2002 til 2016 - dog uten gull.

På Fuglehaugen, der var han på mange måter hvem som helst. Det var ikke vanskelig for Parc Fermé å huke tak i ham for en prat.

– Beskriv hvordan det er å kjøre rallycross, og på vinteren attpåtil…

Snø og brøytekanter er ukjente trakter for Helio Castroneves. Det samme kan sies om en bil som er ment for å sladdes med. (Foto: Simen Næss Hagen)

– For å si det sånn - ALT er motsatt for meg. Absolutt alt. Hver eneste detalj. Når du styrer til venstre, så styrer du egentlig til høre. Og jeg er vokst opp med at man taper tid på å sladde. Her må du sladde for å tjene tid. Det forvirrer meg. Jeg har mye å lære, og det går tregt, innrømmer Castroneves overfor Parc Fermé.

Knakk forstillingen

Det ble ingen finalekjøring på brasilianeren. Men om det fins noen enheter for å måle begeistring og positive opplevelser, så skyter nok de paramterne i taket. For selv en stram jekkestropp hadde ikke klart å stoppe smilet til 42-åringen.

– Helt «awesome». Det er litt tilbake til røttene for meg, dette. Jeg er en rookie og har det så morsomt for hver meter jeg kjører. Selv om jeg knakk forstillingen i et sammenstøt, det er slikt du må lære deg. Som jeg ikke har lært meg enda. Det er jo så mye lettere å kjøre ovalbane, smiler Castroneves.

Han sier ikke nei takk til å kjøre mer rallycross. Gjerne om sommeren. Den erkenorske kulda, ispedd metervis med snø og brøytekanter så langt øyet kunne se er alt annet enn hverdagskost for en brasilianer.

– Brr, det er kaldt ja. Eller det var verre. Jeg har fått skiftet sko og støvler flere ganger nå.

Drømmer om 24-timere i Europa

Brasilianeren rettet en meget stor takk til Andreas Eriksson, som sørget for mulighetene til å prøve seg i en helt ny bilsportgren han ikke har vært i nærheten av tidligere. (Foto: Simen Næss Hagen)

Men ja, han vil kjøre mer om vinteren, og håper han kan få en invitasjon om sommeren også. For til dette løpet var det RallyX on Ice-primus motor Andreas Eriksson som skaffet invitasjon.

– Vi ble kontaktet av ham, og han har noen kontakter her borte med teamet mitt Team Penske. Faktisk skulle Juan Pablo (Montoya, tidligere F1-stjerne, journ.anm) også være med, men han kunne ikke, sier Castroneves.

LES OGSÅ: En av verdens største bilsportstjerner prøver seg i rallycross

Indycar-karrieren er ferdig. 2017 ble hans siste sesong. Teamkamerat Josef Newgarden gikk til topps i fjor, og var teamets første kandidat i rallycrossen til å prøve seg under runden på Ål for en uke siden. Men Castroneves legger ikke opp, selv om det neppe er rallycross han skal avslutte karrieren sin i.

– Nå skal jeg kjøre LMP2 i IMSA, men jeg har også en drøm om å kjøre flere 24-timersløp. Daytona, Le Mans, Spa, Nürburgring. Alt dette er en guttedrøm jeg håper å realisere, sier han.

Powered by Labrador CMS