Fra brutal krasj på Vålerbanen til oppfylt Nürburgring-drøm for Håvard
To år på sidelinja var nok for Håvard Kollen. Nå er en ny guttedrøm realisert, og forhåpentligvis er det starten på et tog av nye racingopplevelser.
(NÜRBURG): Sist helg var det nemlig duket for et «comeback», selv om man i en alder av 27 år egentlig ikke tar dette ordet i sin munn. For Oslo-gutten Håvard Kollen håper han har mange år igjen som aktiv racingfører, etter at det ble bråstopp for to år siden.
Dette såkalte «comebacket» skjedde dog på en litt annen arena enn hva han er vant til. For det er en viss forskjell på norske baner som Vålerbanen og Rudskogen, og Nürburgring Nordschleife, verdens desidert lengste bane, og i manges øyne den heftigste banen man kan kjøre på.
– Det er jo her det skjer da. Man kjører heller en litt tregere bil her enn en rå bil hjemme. For å være ærlig, så er ikke det et så vanskelig valg, sier Kollen når Parc Fermé møter ham rett etter hans første runder i racingbil rundt «Nordsløyfa».
Totalskrotet Porsche
Men først skrur vi tiden to år tilbake. Det er Racing-NM på Vålerbanen, og Kollen skal ta igjen et par tregere biler med en runde. I Porsche 911 GT3 Cup-bil av 996-versjonen får han en liten kilevink på innsiden, sklir ut i sandfella og ruller intet mindre enn 8,5 runde. Bilen blir totalvrak og Håvard må en tur til sykehuset
– Jeg så vel ikke ut på et par uker. Men det var det foreløpig siste løpet jeg kjørte.
– Kun av økonomiske årsaker, eller ble du litt satt tilbake også?
– Nei, kun økonomisk. Jeg ble ikke noe skremt av smellen. Men bilen var skrot. Det ble den. Men jeg fikk solgt alt av brukbare deler, sier Kollen.
Cirka 30.000 kroner per løp
Etter to år med oppsparte midler, så kunne han stille til start med ferdig rigget team og bil i forbindelse med 6-timersløpet på Nürburgring i VLN-serien. Sammen med Adrenalin Motorsport i en BMW 325i, hvor det kostet ham cirka 30.000 kroner, denne gang av egen sparegris, men nok til at han kun trengte å fokusere på egen kjøring.
Og for å gjøre en lang historie kort, så fullførte han også på første forsøk. Vi snakket med Håvard både før og etter løpet.
– Det var herlig. Det var rått. Men de GT3-bilene, de kommer fort, altså! Det er helt sjukt. Og dette var første gang jeg følte det var skummelt å holde helt fullt her og der, hvor det akkurat går. Den følelsen har jeg ikke fått her før. Det er jo ikke akkurat Vålerbanen dette. Den eneste likheten er vel at denne banen har like mange sandfeller som Vålerbanen, sier Kollen, vel vitende om at han i Tyskland kjører på en bane som er ti ganger så lang som Vålerbanen.
Risikerte ikke å få kjøre én meter
Dog fryktet 27-åringen at det skulle bli kun med treningskjøringen. Underveis i løpet tok hjullageret kvelden. I pitboksen brukte teamet nærmere en time for å få bilen kjøreklar igjen. Avtalen på forhånd var at Håvard skulle kjøre siste stint. Før løpet snakket vi om hvorvidt det var en risiko for at bilen enten skulle kvelde, eller at noen av de andre førerne på bilen skulle kjøre av.
– Jeg fikk kjenne på den følelsen nå. Det var ingen behagelig følelse. Men det gikk fint, det var greit at jeg fikk tørt og fint vær på første løpet mitt her. Men det var hardt likevel. ABSen sluttet å fungere, og rattet stod slikt, sier Kollen, og illustrerer hvordan rattet stod skjevt mens han kjørte.
Det frister til gjentakelse. Racingkarrieren har omsider fått en kickstart. Nå vil han kjøre mer på «Ringen».
– Absolutt. Jeg håper på ett løp til i høst, kanskje to til. Jeg syns det begynte å gå bra og jeg fikk opp tempoet på slutten der, sier Kollen.
Som følge av tidstapet på en time ble det sist i klassen, men likefullt var det en seier i seg selv å komme i mål.