Dennis Hauger, her fra kvalifiseringen fredag kveld, i Saudi-Arabia.

Forvirring og misforståelser satte kjepper i hjulene for en gyllen seiersmulighet for Dennis Hauger

Det vil seg fortsatt ikke for Norges store håp i Formel 2.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 2: Alt lå tilrette for en fantastisk start på løpshelgen i Saudi-Arabia med Formel 2-mesterskapets sprintløp som innledet konkurransekjøringen i Jeddah Corniche Circuit. Dennis Hauger hadde pole position, til tross for sin umiddelbare 11. plass på kvalifiseringen, etter at Jack Doohan ble disket på grunn av mangel på nok bensin i forhold til pålagte bensinprøver etter kjøring.

Sprintløpet lørdag gjennomføres ved at man snur opp ned på de ti beste fra kvalifiseringen, hvilket ga Dennis beste startspor. Og der hadde nordmannen en knallstart og skaffet seg tilsynelatende god kontroll på ledelsen etter de første innledende rundene.

Men ikke overraskende måtte sikkerhetsbilen ut etter at Amaury Cordeel gikk i murveggen, og det tok ikke mange sekundene ved restarten at det ble en ny sikkerhetsbil på banen etter at Jack Doohan torpederte Logan Sargeant i restarten, der begge ble stående igjen med hver sin ødelagte bil.

Og da begynte dramatikken for fullt.

Løpsledelsen sendte først ut en melding om at feltet måtte kjøre gjennom pitlane på start-mål-langsiden, noe Dennis Hauger og de andre førerne også får beskjed om på teamradioen. Ifølge teamet fikk de beskjed to ganger om at de skulle inn i pit, men på loggen til løpsleder kom det en endring etter bare 20 sekunder fra første melding,

Nemlig at pitlane var stengt.

Lysene på banen viste også at piten var stengt. Hauger lyttet derimot på beskjeden han hadde fått på radioen, og kjørte gjennom pit selv om dette hadde fått status som stengt. Resten av feltet holdt ordinær linje ute på banen, og Hauger kom ut på 12. plass.

Juryen var imidlertid ikke i tvil etter at dette først skjedde. Hauger hadde kjørt inn i en stengt pit, noe de har presedens på å slå hardt ned på. Det kunne dermed ikke bli noe annet enn en 10-sekunders stop-and-go-straff, det vil si at Hauger må inn i pit etter restart og bli stående i sin boks i ti sekunder før han kan fortsette løpet.

Dermed var hele sprintløpet han ledet i starten totalt spolert, og Hauger endte helt bakerst av de som fullførte løpet.

Liam Lawson tok seieren foran Juri Vips og Jake Hughes. Søndag kjøres hovedløpet, som også innebærer pitstop da de må kjøre på begge gummiblandingene. Her starter Hauger da fra en tiende startposisjon.

Powered by Labrador CMS