Williams-sjef: – Ingen skal kalles for betalførere i Formel 1

Etter kritikk for valg av førertroppen i 2018, slår visepresident Claire Williams tilbake mot bruken av betalfører-begrepet.

Publisert

Tidligere denne uken lanserte Williams årets Formel 1-bil, uten nevneverdige store forandringer utover det som var forventet etter regelendringene.

Claire Williams. (Foto: Red Bull Content Pool)

Tidligere denne uken lanserte Williams årets Formel 1-bil, uten nevneverdige store forandringer utover det som var forventet etter regelendringene.

Men teamet har også fått kritikk for kun å tilegne seg førere som bidrar med store summer penger, der russeren Sergej Sirotkin erstatter Felipe Massa til det som skal være den nette sum av 160 millioner kroner.

LES OGSÅ: Dette blir Lance Strolls lagkamerat. Prislapp: 160 millioner kroner

Claire Williams, teamets visepresident, slår derimot knallhardt mot kritikk og generell skepsis rundt betalfører-begrepet som spesielt Formel 1-sporten er utsatt for.

– Det er ikke noe nytt i Formel 1 at førere bidrar med penger. Og takk gud for at de gjør det, sier Williams tydelig.

Her i nord har det vært et spesielt stort fokus rundt Marcus Ericsson og hans økonomiske muskler som skal ha sikret ham en videre framtid i Formel 1, til tross for at han ikke tok et eneste poeng og totalt sett var svakere enn sin teamkamerat Pascal Wehrlein i fjor.

KRONIKK: Hvor blir det av åpenheten rundt Sauber og Marcus Ericsson?

Men Williams vil på generelt grunnlag ta samtlige i forsvar som bidrar med penger, og mener i så måte at ingen skal behøve å ha stempelet betalfører på seg, i hvert fall ikke i en negativ setting.

Williams 2018-bil. (Foto: Williams Martini Racing)

– Det er ingenting som er uvanlig. Fernando Alonso er et prakteksempel. Santander fulgte etter ham over alt hvor han var. Du kan jo si at han er en betalfører. Jeg vil ikke gjøre det, sier hun.

Samtidig slår hun tydelig fast at Sirotkin ble signert utelukkende av sportslige prestasjoner.

Dog er det også viktig å presisere at deres andre høyaktuelle kandidat, Robert Kubica, leverte testresultater som skal ha vært nedslående og langt under forventning, noe som satte ham raskt på sidelinja.

– Denne prosessen har vært veldig slitsom, kanskje den mest slitsomme jeg har vært borti. Men Sergey ble valgt kun for det han leverte på kjøringen. Det tekniske teamet har ingen kunnskaper om økonomien. Disse er ikke involvert i det, så de kjenner ikke til hvilken faktor det spiller inn. Men det var de som plukket ham ut utelukkende på dataene, sier hun.

Powered by Labrador CMS