Vettels første pole position på 17 løp – avslørte mulig dekkstrategi for løpet

Sebastian Vettel er glad for at han slapp å bruke de mykeste dekkene da det gjaldt som mest.

Publisert

Det vil si i Q2, ettersom dekkene man setter den beste tiden med i Q2 må brukes fra start i løpet.

(Skjermdump: Viasport +)

Det vil si i Q2, ettersom dekkene man setter den beste tiden med i Q2 må brukes fra start i løpet.

Men i likhet med flere andre valgte Vettel å satse på at medium holdt til en god nok tid for å komme seg til Q3 - noe den gjorde, og med en sensasjonelt sterk sluttspurt på kvalifiseringen maktet tyskeren å ta sin første pole position siden Tysklands Grand Prix i fjor, altså 17 løp siden.

– Nå er jeg full av adrenalin. Du vet jo følelsen når det kommer, at du føler grepet og du bare går for det. Jeg koste meg, og er veldig glad på teamets vegne. Spesielt de siste ukene har vært tøffe for oss, sa en svært lettet Sebastian Vettel til reporter Jenson Button.

Vil unngå soft-dekk

Han understreket også nettopp fordelen med å starte på medium dekk søndag. Soft-dekkene har vist seg gode fram til et visst punkt hvor grepet plutselig kan falle enormt, noe som gjør de uforutsigbare - og over et langt løp foretrekker førerne å kjøre på dekk som holder lengre.

– Bilen var bra, og det tar vi med oss i morgen. Alt føltes bra, også var det fint at vi unngikk å bruke de røde i morgen, sa Vettel, som med det virker tydelig på at soft ikke er et alternativ under selve løpet.

Halvtime forsinket etter krasj

Alt lå tilrette for nok en pole til Lewis Hamilton, men Ferrari-bilene har vist seg sterke på den siste sektoren på banen, som for det meste består av en lang rettstrekning hvor Ferrari beviselig har gode motorer på toppfart. Vettel tok rundt tre tideler på Hamilton alene på siste sektor.

– Et sterkt comeback av en presset Vettel, konstaterte Viasport-kommentator Atle Gulbrandsen.

Kvalifiseringen ble avbrutt i nærmere en halvtime helt på tampen av Q2. Danske Kevin Magnussen traff denne berømte «Wall of champions» i siste sving, murveggen som har velt mang en Formel 1-fører opp igjennom. Han seilte så over på andre siden av veien og smadret bilen totalt.

Her smeller det for Kevin Magnussen rett før Q2 var over. Han hadde allerede satt 10. beste tid og var egentlig klar for Q3. (Skjermdump: Viasport +)

Det gikk bra med Magnussen, men bergningen tok altså rundt en halvtime før de kunne starte Q3. Denne krasjen sørget også for at Max Verstappen ikke rakk å sette en god nok tid til å komme seg til Q3, og må dermed nøye seg med 11. beste startspor.

– Dette er altså i ferd med å bli en liten parodi, sier Viasports F1-kommentator Stein Pettersen etter at det hadde gått nærmere 20 minutters venting av bergningen.

Powered by Labrador CMS