«Tyggis» av dimensjoner når dekksettene velges for Monaco


DEL
(Foto: Wolfgang Wilhelm)

Hypersoft-dekkene introduseres i enorme kvanta når Monacos Grand Prix går av stabelen om to uker.

Først kan vi bruke noen sekunder på å tenke over mengdene med dekk som produseres i forkant av hver VM-runde. 13 dekksett per bil betyr totalt 52 single dekk, og med 20 biler på startgriden innebærer dette altså 1040 dekk.

Per Grand Prix-løp…

I slutten av denne måneden skal klassiske Monacos Grand Prix kjøres, og dette er også løpet hvor vi skal få stifte bekjentskap med den nyeste gummiblandingen som Pirelli har utviklet for sesong.

Hypersoft-dekket er to hakk mykere i gummiblandingen enn hva vi hadde av ultrasoft i fjor, ettersom hele skalaen er flyttet ett hakk mykere fra 2017.

Pirelli har det siste året fått enorm kritikk for dekk som er for harde og for holdbare, og i Monaco får vi virkelig se hva hypersoft kan bidra med i form av både feste og slitasje.

- ANNONSE -

Lanserer hele syv dekktyper for neste års F1-sesong

Det er i alle fall ventet at forbruket kommer til å bli skyhøyt, for samtlige førere har gått aggressivt til verks på hypersoft-valgene sine i forkant av løpet.

I skjemaet fra Pirelli under kan dere se antall dekksett som hver enkelt fører har plukket seg ut av gummiblandingene supersoft, ultrasoft og hypersoft.

Forøvrig noe paradoksalt å tenke på at supersoft er å regne som den hardeste varianten for dette løpet, og enda mer paradoksalt er det kanskje å tenke på at det transporteres totalt 200 sett med hypersoft-dekk – altså 800 single dekk av den mykeste gummiblandingen.

Det er noen pakker med Hubba Bubba, mildt sagt…

Klikk for større bilde. (Grafikk: Pirelli Motorsport)

Legg inn en kommentar