Tett i toppen etter en uforutsigbar Formel 1-helg i Kina


DEL
Foto: Wolfgang Wilhelm/Mercedes AMG F1
Foto: Wolfgang Wilhelm/Mercedes AMG F1

Ikke siden Østerrikes Grand Prix i fjor har tre ulike konstruktører tatt hver sin pallplass.

Omsider skjedde det igjen etter Kinas Grand Prix.

Lewis Hamilton kjørte i velkjent stil i ensom majestet i front gjennom samtlige 56 runder på Shanghai International Circuit, og sikret også karrerens tredje grand slam (pole, lede samtlige runder og sette løpets raskeste runde).

Men – dette er ikke som mange av hans 54 seire. For med en liten payback etter strategi-missen i Australia, var det i stedet Hamilton nå som kunne nyte godt av god strategi, mens forrige rundes vinner Sebastian Vettel var mer uheldig med sin, og måtte kjøre seg opp igjen gjennom feltet fra tidlig av i løpet.

LES OGSÅ: Hamilton elsker konkurransen han har fått fra Ferrari dette året

Regnværet som hadde fosset ned om morgenen skapte en våt bane som ikke tørket helt ut før start, hvilket skapte vanskelige prioriteringer om hvorvidt man skulle starte på slicks eller intermediate.

- ANNONSE -

Uansett, Hamilton måtte jobbe for seieren, selv om han ledet samtlige runder. Tiden hvor han kunne cruise inn til romslige seire er forbi, og han har gjennom helgen – inkludert på podeseriemonien – skrytt voldsomt av Ferrari og Sebastian Vettel, og sier i alle fall tilsynelatende at han nyter rivaliseringen og konkurransen som åpenbart har vokst fram på to løp denne sesongen.

En Virtual Safety Car etter avkjøring av Lance Stroll, og Safety Car etter at Antonio Giovinazzi plantet bilen i pitmuren tidlig i løpet, påvirket også feltets rekkefølge da dette skjedde midt i en fase hvor det enten var skiftet, eller skulle skiftes, fra intermediate til slicks.

Foto: Steve Etherington
Foto: Steve Etherington

– Og det ville blitt mye tøffere for meg uten Safety Car. Dette kommer til å bli ett av de tøffeste sesongene jeg har vært med på, og ikke bare på grunn av Sebastian, men også med de andre. For eksempel denne fyren ser ut til å kunne kjøre fort med en Red Bull, sa Hamilton og ga tredjemann Max Verstappen en klapp på skuldra.

LES OGSÅ: Fire hendelser vi ikke glemmer fra Kina med det første

For er det virkelig verdt å nevne at Max Verstappen igjen markerer seg feltets konge på vått føre, hvis vi har prestasjonen fra Brasils Grand Prix i fjor i bakhodet. Bare på den første runden kjørte han seg opp hele 9. plasser fra 16. startposisjon, og med tredjeplass til slutt er det kanskje ikke rart at 19-åringen fra Nederland nok en gang ble kåret til dagens fører av seerne, via F1.com.

– Jeg hadde ikke forventet å havne på pallen etter å ha startet så langt bak, sa Verstappen om klatringen han gjorde i feltet så tidlig.

– Som i et TV-spill? spurte podie-reporter Martin Brundle.

– Mer eller mindre. Dette var et veldig bra løp, konstaterte 19-åringen.

Kinas Grand Prix markerte også for første gang siden Østerrikes Grand Prix i fjor at tre forskjellige konstruktører havnet på pallen. Med Mercedes, Ferrari og Red Bull på pallen, indikerer det at det blir jevnt i toppen i år. Samtidig må vi ta i betraktning at løpet hadde en spesiell utvikling med en Valtteri Bottas som snurret tidlig i løpet og tapte haugevis med sekunder, og at også Ferraris Kimi Räikkönen er å forvente skal være raskere etter gjentakende klager på både oppsett og dekkslitasje gjennom hele løpet.

– Jeg tror og håper at Red Bull kan melde seg på etterhvert. Det er flinke til å utvikle bil, og forhåpentligvis kommer de med noen oppgraderinger nærmere sommeren som gjør at de vil nærme gapet opp til teamene foran, sa ekspertkommentator Thomas Schie på tampen av Viasats sending.

- ANNONSE -

De siste sesongene har vi uansett ikke vært bortskjemte med variasjon av konstruktører på pallen. Det skjedde fire ganger i 2016, attpåtil fire ganger på rad fra Monaco, Canada, Aserbajdsjan og Østerrike, mens det i 2015 og 2014 bare skjedde to ganger hver.

Etter Kinas Grand Prix kan vi, i alle fall foreløpig, avkrefte myten om at forbikjøringer kommer til å bli mer krevende som følge av de nye aerodynamiske løsningene på bilene. Parc Fermé har ikke fått tak i de offisielle forbikjørings-statistikkene fra helgens løp foreløpig, og det er riktig nok et stykke opp til fjorårets rekord på 128 forbikjøringer, men det er i alle fall vesentlig flere enn hva vi ble vitne til i Australia.

Spesielt inn mot sving 6, som ikke er i en DRS-sone, kunne vi spore mange heftige og spennende forbikjøringer, og ettersom banen tørket mer og mer opp så vi også flere forbikjøringer og forbikjøringsforsøk inn mot sving 14 etter den lengste DRS-strekka.

– Jeg er mer optimist med tanke på forbikjøringer nå enn jeg var etter Australia, sier Viasat-kommentator Atle Gulbrandsen.

I Bahrains Grand Prix neste helg kan vi bli vitne til enda flere forbikjøringer. Der er det i praksis fire rettstrekninger, og to lange DRS-soner, hvor det absolutt vil være mulig å få oppleve ytterligere flere dueller enn vi så i Kinas Grand Prix.