Terskelen for å få straff skal bli høyere denne sesongen

Ingen førere skal straffes ved tvilstilfeller i forbindelse med kollisjoner i årets Formel 1-sesong, konkluderer FIA.

Publisert

De siste årene har vi hatt en rekke incidenter som har satt kommentarfelt og Twitter-feeder i voldsomme kok. Nå skal det bli slutt å gi straffer i sammenstøtene som ikke har en åpenbar ansvarlig skurk.

De siste årene har vi hatt en rekke incidenter som har satt kommentarfelt og Twitter-feeder i voldsomme kok. Nå skal det bli slutt å gi straffer i sammenstøtene som ikke har en åpenbar ansvarlig skurk.

Autosport bruker blant annet eksempelet der Nico Rosberg i fjor fikk straff for sin kollisjon med Kimi Räikkönen under Malaysias Grand Prix (se video) er en typisk situasjon hvor det i år ikke skal bli utdelt straffer.

Den lave terskelen for etterforskning fra race-kontroll skal ha gjort at førerne har tatt lavere risikoer i situasjoner hvor de frykter å bli straffet.

Etter diskusjoner i F1-kommisjonen og World Motor Sport Council, er det nå enighet om at førerne skal straffes kun hvis det er helt åpenbart at de er skyld i kollisjonen.

– Dette er veldig bra. Det har vært for streng dømming i F1, etter mitt syn. Man må tillate racing og forbikjøringsforsøk. Om man er litt borti hverandre, så gjør ikke det noe. Regelrette torpederinger både skal og bør man slå hardt ned på, sier motorekspert og Formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen til Parc Fermé.

Paragraf 38.2 er nå revidert og sier følgende: «Det er opp til dommernes skjønn om den involverte føreren i en hendelse skal bli straffet. Med mindre det er helt klart for dommeren at en sjåfør har helt eller et overveiende ansvar for hendelsen, skal ingen straffes».

Så får vi se om millioner av Formel 1-fans dette året er mer enige i konklusjonene som kommer fra dommerne...

Powered by Labrador CMS