Svensken tror Sauber tar sjumilssteg med nymotens Ferrari-motor


DEL
(Foto: Sauber F1 Team)

Men teamsjefen har tidligere konstatert at det ikke var motoren som var årsaken til fjorårets fiaskosesong.

Sauber har sjetteplassen i konstruktørmesterskapet i 2012 som bestenotering siden «comebacket» for syv år siden, og siden har de heller ikke vært i nærheten av fjerdeplassen sammenlagt tilbake til 2001 som «all time high».

De siste sesongene har de tilhørt bunnsjiktet blant konstruktørene, og i 2017 var den første forklaringen at 2016-motoren til Ferrari gjorde bilen lite konkurransedyktig.

– Herregud, de andre er så raske rett frem, utbrøt Pascal Wehrlein på teamradioen under finaleløpet i Abu Dhabi i november i fjor.

Aerodynamikk framfor motor

Teamsjef Frederic Vasseur har likevel vært klar på at det ikke er motoren som har vært det sveitsiske teamets største hemsko den siste sesongen, selv om dette er noe førerne deres har gitt uttrykk for.

Han mener man må stikke fingeren i jorda og innse at teamet har hatt andre større utfordringer.

- ANNONSE -

– Vi må være ærlige med oss selv. Det største problemet var ikke motoren. Motoren var fra 2016, men handikappet bestod kun av noen få tideler. Sammenlikner du med andre team, så lå hovedproblemet på chassis-siden. Er det noe vi må fokusere på og jobbe på spreng for, så er det aerodynamikken, sa Vasseur til Autosport for en uke siden.

En som likevel mener at motoren har vært det største problemet for Sauber, er svenske Marcus Ericsson.

– Akkurat da jeg hørte at Sauber skulle bruke eldre motorer, så visste jeg at det ikke kom til å bli bra. Alle så hva som skjedde med Toro Rosso, som brukte eldre Ferrari-motorer i 2015, så det var ingen overraskelse, sa svensken i samme artikkel.

Marcus Ericsson. (Foto: Sauber F1 Team)

Svensk optimist med ny motor

Nå er det imidlertid klart at Sauber, som forøvrig har det italienske bilmerket Alfa Romeo som tittelsponsor, skal kjøre årets sesong med den nyeste motorene fra Ferrari. Det gjør svenske Ericsson enda mer optimist, uavhengig av hva teamsjefen mente de måtte jobbe mest med.

– Jeg tror det blir et stort steg for oss å få samme motor som Ferrari. Teamet har god selvtillit og et stort ønske om å gjøre det bra. Vi er på nøyde med Haas og Toro Rosso, og neste sesong vil bli mye mer uforutsigbar.

– Jeg tror dette kan bli veldig bra, og ved noen tilfeller kan vi også utfordre Renault og Force India, sier den 27 år gamle svensken videre.

LES OGSÅ: Slik forklarer Sauber hvorfor Ericsson fikk forlenget kontrakt
KRONIKK: Hvor blir det av åpenheten rundt Sauber og Marcus Ericsson?