Store forskjeller på førernes dekktaktikk før neste F1-løp

Duket for en rekke forskjellige dekkstrategier når Formel 1-sirkuset gjester Aserbajdsjan og Baku neste helg.

Publisert

Gatebanen i Aserbajdsjans hovedstad har vært gjenstand for både hyllest og kritikk og er kanskje noen av de mer særegne og spesielle banene på kartet.

Nico Hülkenberg og Carlos Sainz jr. med spennende dekkvalg til Aserbajdsjans Grand Prix. (Foto: Renault Sport F1 Team)

Gatebanen i Aserbajdsjans hovedstad har vært gjenstand for både hyllest og kritikk og er kanskje noen av de mer særegne og spesielle banene på kartet.

En bane mange mener «har alt», med både flust av 90-gradere, tekniske partier og ikke minst flere raske partier hvor det holdes full gass i over to kilometer inn mot start-mål-strekningen. Fjorårets løp var også det rene kaos med rødflagg, en rekke safetycar-situasjoner, Vettel/Hamilton-drama og Lance Stroll på pallen.

Banen gir også rom for en rekke forskjellige dekkvalg og dekkstrategier, noe Pirellis oversikt (se under) også dokumenterer. Gummiblandingene som Pirelli har valgt ut til dette løpet er soft, supersoft og ultrasoft.

For eksempel kjører Renault-gutta Nico Hülkenberg og Carlos Sainz jr. kun syv sett ultrasoft-dekk og fire sett supersoft-dekk, men på den andre aggressive enden av skalaen finner vi Sebastian Vettel, Stoffel Vandoorne og Charles Leclerc som har valgt bare to sett supersoft-dekk og hele 10 sett med ultrasoft.

(Grafikk: Pirelli)

Powered by Labrador CMS