Splittede reaksjoner på forslag om egen internasjonal kvinneklasse


DEL
(Foto: Simen Næss Hagen/Red Bull Content Pool/Privat)

Forslaget om å etablere en egen kvinneklasse i internasjonal racing vekker delte meninger blant norske racingprofiler.

Det var The Guardian som meldte i slutten av november at et London-basert selskap er i ferd med å etablere en kvinneklasse som skal lanseres i 2019. Forslaget innebærer at kvinner skal konkurrere i seks løp, hvor premien blir å teste en Formel 1-bil. Hvilken serie eller klasse det skal være snakk om, kommer ikke fram spesifikt.

– Undergraver jentenes muligheter

Motorsport er som en av få idretter hvor konkurransene i all hovedsak ikke er kjønnsdelte, noe som gjør at kvinner i praksis skal kunne konkurrere på like vilkår med menn. Merdeces-sjef Toto Wolff, som blant annet er gift med tidligere testfører i Williams Susie Wolff, er ikke spesielt imponert over planene som presenteres i The Guardian.

– Et mesterskap kun for kvinner strider imot den muligheten kvinner har for å konkurrere på toppnivå sammen med menn i Formel 1. Det undergraver hva jenter har muligheter for å kunne oppnå, sier Toto Wolff til avisen.

Fordi motorsport er en materialsport framfor en ren fysisk sport, all den tid fysikk også spiller en viktig rolle bak rattet, så er Wolff klar på at motorsport har et privilegium ved at man ikke trenger å kjønnsdele konkurransen.

– Når det kommer til fysiske forutsetninger, så må det helt klart skilles mellom menn og kvinner. Men motorsport blir litt som sprangridning hvor man konkurrerer med det samme verktøyet. Jeg har troen på at motorsport er en idrett hvor damer kan hevde seg på lik linje med menn, sier Wolff.

- ANNONSE -

- ANNONSE -

Molly Pettit. (Foto: Simen Næss Hagen)

Positiv til egen kvinneklasse

Her hjemme i Norge er meningene delte rundt et forslag om kjønnsdeling i motorsport. Racingfører og rallyreporter Molly Pettit applauderer forslaget som presenteres i The Guardian.

– Jeg er først og fremst positiv til det fordi vi kan få frem flere kvinnelige talenter på et høyere nivå. Jeg syns ikke for eksempel Formel 1 skulle vært delt mellom kvinner og menn, for det er på en måte toppen av motorsport. Men det hadde vært lettere for de store teamene å få øynene opp for flere kvinner hvis det finnes en toppklasse for kvinner. Det kan gjøre det lettere å få dem over på en test eller inn i Formel 1-sporten, sier Pettit til Parc Fermé.

Ved siden av å være TV-reporter fra VM-rundene i rally, så følger hun med på flere bilsportgrener, i tillegg til at hun selv er aktiv i norsk og dansk baneracing. Pettit er ikke helt enig med Mercedes-sjef Wolff om at en kvinneklasse undergraver kvinners muligheter til å kjempe i toppen mot menn.

– I steden for at det undergraver oss som kvinner, så er jeg heller på det som en mulighet til at flere kan vise seg fram. Jeg tror mange jenter vil klare seg bra mot gutta, men da må de få mulighetene, sier Pettit.

Til The Guardian uttrykker Toto Wolff at det også er for svak rekruttering på jentesiden, og at de jentene som driver med gokart sjeldent kommer seg videre. Her deler Pettit samme synspunkter som Merdeces-føreren.

– Tar du tusen talentfulle gutter, så har du en håndfull jenter inni der. Det er en skjevfordeling som nok kommer til å fortsette lenge etter at vi er borte fra denne verdenen, sier Pettit.

Ayla Ågren. (Foto: Privat)

– Synd hvis det skal splittes

Formelbil-fører i USA, Ayla Ågren, er først og fremst enig med Wolff når det kommer til misnøye med forslaget som legges fram.

– Jeg syns det er synd at en av de få grenene hvor begge kjønn kan konkurrere på like vilkår, så skal man likevel splittes, mye på grunn av politikk og ikke prestasjoner, sier Ågren.

Hun er i midlertid optimist for framtiden for jenter i motorsporten, og hun håper at rekrutteringen vil ta seg opp dersom jentene også begynner tidligere.

– Jeg tror mye kommer til å skje de neste fem årene, både i Europa, Asia, Australia og USA. Flere og flere jenter blir involvert i motorsport i tidligere alder, men vi er fortsatt i mindretall i forhold til gutta. Jo flere som kommer opp og fram, jo flere yngre vil mest sannsynlig få muligheten til å starte tidligere, sier Ågren.

- ANNONSE -

- ANNONSE -