Snart kommer grid-straffene på rekke og rad i Grand Prix-løpene

Og først ut er - ikke overraskende - en McLaren-Honda. Men også Ferrari lever farlig.

Publisert

At McLaren og Honda dessverre er blitt synonymt med svak motor og generelt lite pålitelig og holdbar motorenhet, og selv om det nå sies at Honda har prioritert holdbarhet på utviklingen av motoren, så ser det heller dårlig ut i Russlands Grand Prix.

Foto: McLaren F1 Team

At McLaren og Honda dessverre er blitt synonymt med svak motor og generelt lite pålitelig og holdbar motorenhet, og selv om det nå sies at Honda har prioritert holdbarhet på utviklingen av motoren, så ser det heller dårlig ut i Russlands Grand Prix.

Under fritreningene på fredag så var Stoffel Vandoorne tidlig ute med å utfordre grensen, som i år er redusert fra fem til fire motorenheter som kan brukes i løpet av et år. Toucher du den femte enheten, da følger det grid-straffer i hytt og vær.

LES OGSÅ: Haloen skrinlegges når F1-bilene skal få cockpit-beskyttelse

F1-kommentator Atle Gulbrandsen har tidligere foreslått at det store antallet gridstraffer som deles ut i forbindelse med overskridelse av motorregelverket stort sett kun ville egnet seg på Nürburgring Nordschleife.

Vandoorne er nå på sin femte MGU-H-enhet, men på grunn av motorbyttet fredag, ble også en femte turbo-enhet benyttet, hvilket gir ham en straff på 15 plasser ned på startgriden. På grunn av den korte tiden mellom trening 1 og trening 2, så var det raskere og tryggere å bytte hele motoropplegget, hvilket ga ham straff for både MGU-H og truboen.

Sendeplan for Russlands Grand Prix:

Sponset av Viasat
29. april:
10:55: Fritrening 3
13:40: Kvalifisering
30. april:
13:15: Race

Og med all respekt for Vandoorne og McLaren-Honda, så blir han neppe å finne innenfor de fire beste på kvalifiseringen lørdag, slik at Vandoorne nok blir å finne helt bakerst på griden søndag.

Dette føyer seg nå inn i statistikken som spesielt McLaren-teamet har vært utsatt for med Honda som motorleverandør. Alonso ble den stor gridstraff-samleren i fjor med hele 105 plasseringer i straff på startgriden etter alle enhetene som måtte byttes gjennom sesongen. I Belgias Grand Prix måtte to enheter byttes for Alonso, hvilket ga ham 50 plasser gridstraff alene dette løpet.

LES OGSÅ: McLaren-teamet med egen hyllest til skadde Billy (17)

Men, det er ikke bare McLaren som er utsatt. Også Ferrari ligger tynt an nå, da både Sebastian Vettel og Kimi Räikkönen allerede er på sine tredje turbo-enheter. Det har riktig nok én til å gå på, men det skal sies at vi bare er på det fjerde løpet av totalt 20 denne sesongen.

Ferrari uttaler riktig nok at de ikke lar seg stresse av turbo-forbruket hittil i år.

– Det å bytte ut en turbo eller en annen komponent betyr ikke at du kaster den forrige. Så lenge du ikke bruker mer enn fire komponenter som er designet for motoren, så står du fritt til å bytte så ofte du vil mellom disse, heter det i en uttalelse fra Ferrari.

Vi gir i samme sleng en rask innføring i hvilke fem komponenter i motoren dette er snakk om.

Illustrasjon: Renault Sport F!

– Selve forbrenningsmotoren
– Turboen
– Batteriet - eller energy store på engelsk, der energien til den elektriske delen lagres
MGU-H - Motor Generator Unit-Heat, som henter energi fra varmegangen i eksosen
MGU-K - Motor Generatur Unit-Kinetic, som henter energi fra varmegangen i bremsene 

Powered by Labrador CMS